Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av umekille
en guide hur du påställer ditt fordon
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo ... av-fordon/
Anmälan via Internet
Med hjälp av vår e-tjänst Ställ på ditt fordon kan du göra din anmälan direkt via Internet. Första steget är att logga in i tjänsten. Det gör du med hjälp av registreringsnummer och behörighetskod eller med e-legitimation. Registreringsnumret och behörighetskoden finns på ditt registreringsbevis.
Användarvisningsbild
av zamme
KKR skrev:Ja men bilprovningen kan inte ta bort avställningen hos Transportstyrelsen, det måste du göra själv. Det är väl ingen på Transportstyrelsen som sagt att du har körförbud för att bilen är trafikfarlig, utan för att den är avställd. På "normala" bilar gör man ju så innan man besiktigar en bil som man haft avställd så ställer man på den innan besiktning för att kunna köra till SBP. När sedan besiktningen är godkänd så är bilen körklar.
men transportstyrelsen säger att det e körförbud på a-traktorn o att den ska in på besiktning, men bilprovningen säger att den e besiktigad :???:
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag skulle ha ställt på bilen/trakorn och tagit med besiktningsprotokollet ifall om jag hade blivit stoppad. Men först så hade jag provat att maila eller ringa transportstyrelsen och pratat med ansvarig där.
Användarvisningsbild
av SvenB
Bilen/Traktorn är fortfarande (4/12) avställd. Varför kan du inte gå in på Transportstyrelsen och ställa på den. Skit i bilprovvningen, de har inte med avställningen att göra. Du kan ha hur många godkända besiktningar i världen, så länge du inte ställer på fordonet får du inte köra med det. Försök med att ställa på fordonet i stället får att ringa bilprovningen
av Amarace
Har du ringt transportstyrelsen??

Om inte ring och hör, Bilrpovningen hade ju dataproblem (dock har jag öfr mig det var senare än din regbesiktning) så det kan ju vara så enkelt att det inte är uppdaterat dom emellan (men det borde det ju vara om det var an ny registrering från bil till A-traktor eftersom den i registret står som A-traktor).
Men ring iallafall.
Användarvisningsbild
av zamme
Amarace skrev:Har du ringt transportstyrelsen??

Om inte ring och hör, Bilrpovningen hade ju dataproblem (dock har jag öfr mig det var senare än din regbesiktning) så det kan ju vara så enkelt att det inte är uppdaterat dom emellan (men det borde det ju vara om det var an ny registrering från bil till A-traktor eftersom den i registret står som A-traktor).
Men ring iallafall.
jag har ringt o snackat o tröttnat, så nu blir det o besiktiga a-traktorn så blir det förhoppningsvis bra...
av Amarace
Det låter ju väldigt bakvänt, har du besiktningsprotokoll på att den är godkänd som A-traktor och allt är grönt på den sidan innebär det ju att det är uppdateringen mellan bilprovning och transportstyrelsen som är fel, besiktigar du igen (hur begriper jag inte då den redan är regbesiktigad och godkänd) kan det ju bli samma fel.
Efter att ha läst om ditt problem kan jag bara hålla med om att det inte ska vara några problem, men är det inte så att det missats att göra vanlig kontrollbesiktning i samband med reg besiktning?? Detta fick jag göra i fjor då jag byggde traktor till sonen, då frågade bilprovaren om detta skulle göras.
rd350 skrev:Efter att ha läst om ditt problem kan jag bara hålla med om att det inte ska vara några problem, men är det inte så att det missats att göra vanlig kontrollbesiktning i samband med reg besiktning?? Detta fick jag göra i fjor då jag byggde traktor till sonen, då frågade bilprovaren om detta skulle göras.
jo de e nog så för jag regade traktorn först o tänkte göra vanlig bes efter, men han som reggade traktorn fick fram papper på att den inte behövde bes, o på kvittot står det regbes tidigare godkänt fordon.
det jag inte fattar e varför han som regbes skulle ljuga när han regbes många a-traktorer? :o

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]