Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 4x12Tum
Ja det går att montera hardyskivan fel, kollar du på den så är den tjockare mellan två bult o sedan klenare gummi. svårt o förklara.
sedan är de en del som monterat stål styrpinnen galet med :lol:
av Tayan
4x12Tum skrev:Ja det går att montera hardyskivan fel, kollar du på den så är den tjockare mellan två bult o sedan klenare gummi. svårt o förklara.
sedan är de en del som monterat stål styrpinnen galet med :lol:
Okej, ah det får i kolla när vi åker upp t verkstaden, Men är det någon som vet vad min bakaxel skulle kunna heta, Volvo 740 Gl -88 B230F. M47 låda Blackline
av 4x12Tum
Det är en vanlig stel bakaxel med 3:54 utväxling, (1031 är den starkare modellen och 1030 den klenare)
Sedan får du se till att den nya bakaxeln har rätt antal hål i kransen för impulsgivaren till hastighetsmätaren, finns 3 olika, så köper du en som inte är nyare än 86-88 utan ABS så är det lugnt (om du inte har ABS vill säga)
(en abs bakaxel har en bakaxelkåpa i ALU. )

Passar gör de men hastighetsmätaren kommer gå galet!
av Tayan
Nu äre så att vi har svetsat diffen idag och så hade jag skötit sönder bakaxellocket och behöver köpa ett nytt, Men är inte riktigt säker vad det är för lock jag ska köpa? Polarna trodde det var ALU men efter att ha läst vad tidigare skribent skrevit så är jag inte säker längre då jag ej har abs.
av 4x12Tum
Kolla lättast med en magnet, är locket magnetiskt = Stål lock (ej ABS)
ej magnetisk och tjockare = Alu syns även på färgen på den (Hela locket är i Aluminium!) (förutom givare o bult)

Typisk ABS krans (Bilen behöver dock inte ha ABS! för o ha denna krans, men sitter på alla ABS bilar)
http://img171.imageshack.us/img171/1889 ... tdryf9.jpg

Detta är den vanligaste på de lite äldre (88 och äldre)
http://img107.imageshack.us/img107/9205/dsc01530ic8.jpg

Sedan finns det en till som inte är lika vanlig hittade ingen bild på denna tyvärr.

Mvh: Stefan
av Tayan
4x12Tum skrev:Kolla lättast med en magnet, är locket magnetiskt = Stål lock (ej ABS)
ej magnetisk och tjockare = Alu syns även på färgen på den (Hela locket är i Aluminium!) (förutom givare o bult)

Typisk ABS krans (Bilen behöver dock inte ha ABS! för o ha denna krans, men sitter på alla ABS bilar)
http://img171.imageshack.us/img171/1889 ... tdryf9.jpg

Detta är den vanligaste på de lite äldre (88 och äldre)
http://img107.imageshack.us/img107/9205/dsc01530ic8.jpg

Sedan finns det en till som inte är lika vanlig hittade ingen bild på denna tyvärr.

Mvh: Stefan
Tack tack, satte på ett stållock idag och nu verkar hastighetsmätaren fungera perfekt, När jag hade ALU så gick den runt 10km/h fortare. Allting är bra förutom att lamellerna vi satte dit, slirar som fan och är missljud från kopplingen när man släpper upp den, är det att lamellerna är kassa eller kan det vara ngt annat? Dom slirar även när jag kör i Ca 100 i 3-4-5 och trycker plattan i mattan, då varvar motorn med det går inte fortare.
av 4x12Tum
Ja lammellerna är nog slut då eller åtminstone tryckplattan, urtrampningslagret är nog dåligt det med.

ett enkelt sätt att testa lamellerna är att köra i 50Km/t och lägga i en hög växel, trampa ner kopplingen och varva upp bilen till 4-5000 RPM, släpp sedan upp kopplingen och ge fullgas.
är lamellerna bra så ska motorvarvet gå ner snabbt!
slirar den är de slut. (fortsätt ej att gasa, och kör ej med slirade lameller för då kan du få härdningar i "slitbanan" för lamellen) och du blir tvungen och byta svänghjul med.
tror dock du ens behöver göra denna test då den redan slirar, den kan explodera (gå i småflis) har du otur kan den låsa motor och drivning = Låsta bakhjul.

kollar du på lamellen när den är nedtagen så kan du kolla på om nitarna på lamellen ligger i samma höjd eller börjar slitas = slut
om niten är en liten bit ifrån (ligger nersänkt) är det fel på tryckplattan.

När du byter lamell se till att byta det lilla kullagret i motorn och packboxen (Nästan alla vet inte om detta)(packboxen brukar läcka) kullagret kan vara krångligt att få ur. (tappen från växellådan går i detta)

Tråkigt att du haft sådan otur/oflyt, men gött att det är påväg åt rätt håll :-)

och hade inte en aning om att hastighetsmätaren ens skulle fungera med fel lock! :lol:
givaren ligger nämligen mycket nära hastighetskransen. (funkar ej annars, eller blir opålitlig)
av Tayan
Ska testa detta imorgon, en liten fråga till, eftersom jag tänkt att ha bilen ett tag till så funderar jag på att köpa en ny kopplingssats istället för att leta på skroten. Är det lönt och får man allt som man skulle kunna behöva från biltemas kopplingssats ?
av 4x12Tum
Ska du ha kvar bilen länge är svaret självklart köpa nytt! om du inte gillar att riva isär det igen om de delarna du får inte är bra. så kan ju tjäna på nytt ändå (om man vill slippa skruva i onödan, vilket man
kanske får göra ändå om man har det skralt ställt.) men ibland kan det löna sej ändå att köpa nytt.

sj skulle jag aldrig köpa koppling/Lameller på skroten eftersom man inte kan se skicket på tryckplattan, är lamellen fin funkar de ju givetvis o köpa på skroten, men är tryckplattan sliten (Slapp) dvs dåligt tryck i den så får du slirande lammeler iallafall, kolla på svänghjulet när du demonterat de och kolla så du inte har fått några värmehärdningar i den, de ser du igenom att det blir som fläckar/Prickar, då är det bäst och
byta ut den, funkar och montera ändå men du kan få problem med att lamellen inte biter som den ska eller att den börjar hugga. (svårt och krypköra, blir ryckningar)

Vad som är med i Biltemas Lameller vet jag faktiskt inte, inte heller kvaliteten på denna, nackdelen med alla "piratdelar" oavsett om det kommer från Biltema eller en annan lågprisaffär så kan kvaliteten vara
väldigt ojämn.
brukar köpa lameller på Autoexperten, brukar oftast inte skilja så mycket i pris (men ska kolla på Biltemas nästa gång, de har bra pris!) det är samma lamell som Volvo har fast den är bara märkt med Sachs ist för Volvo Sachs

Någon på Forumet kanske har testat biltemas lameller?

annars e de ju bara o åka in till biltema och fråga vad som ingår i satsen :-)
dock ingår INTE kullagret och packboxen som jag tipsade om, läcker inte packboxen byt den ändå du kommer förmodligen aldrig plocka ner den igen, man vill inte ha läckande olja på nya lammeller :wink:
,men har du ej bytt en sådan ta hjälp med någon som har bytt den!! lätt och repa alu fästet den sitter i och slå sönder den när man monterar den. har du ingen hylsa som du kan knacka in den med, använd ett "dorn" av en träbit eller någon plast som är lagom stor för stål repar och förstör packningen väldigt lätt! (Smörj med olja eller silikonfett vid monteringen!!)
Senast redigerad av 1 4x12Tum, redigerad totalt 0 gånger.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]