Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#582350
Ja att gnugga med sprit på reflektorerna är nog inte så bra som du märkte. Det är en väldigt tunn hinna som lätt försvinner. Rekommendation är ändå att spraya såpa och sen skölja av med vatten och då tar man aldrig på dem. Eller som gnestakalle. En väldigt mjuk trasa så man får bort dammet.
Jag har använt befintliga sladdarna till att styra ett relä som matar halvljuset direkt från batteriet. Hade själv ett spänningsfall på 1.2 Volt. Tog även helljusen med relästyrning. Kopplade en bygel så att inte glödljusövervakaren skulle tändas. Samt att om min installation skulle flippa ur så har jag originalmatningen kvar av säkerhetsskäl. Dessutom så har jag inget behov att starkt halvljus dagtid så när jag har ljusomkopplaren på läge 0 så är det den vanliga halvljusautomatiken som matar med 12 Volt. När jag vrider omkopplaren till på (då helljuset fungerar) så matar reläna istället så jag får 13.2 Volt. Detta sparar ju då på lamporna.
#582822
emwtur skrev: /.../det är ju bara 10% av matningsspänningen, så det finns 10 % bättre ljus att få genom att bara sätta dit ett relä !
Tyvärr mycket värre med spänningsfall än så. 10% spänningsfall ger bara 60% av ljuset kvar. Om spänningsfallet är 15% halveras ljusstyrkan.

Bild
#582832
Camel skrev:
emwtur skrev: /.../det är ju bara 10% av matningsspänningen, så det finns 10 % bättre ljus att få genom att bara sätta dit ett relä !
Tyvärr mycket värre med spänningsfall än så. 10% spänningsfall ger bara 60% av ljuset kvar. Om spänningsfallet är 15% halveras ljusstyrkan.
funderade inte så länge innan jag skrev - dessutom gick jag den billiga mattekursen - men du har säkert rätt !
enda fallet som spänningsfallet inte spelar så stor roll är väl om man monterar Xenon - antar jag !

MEN jag kommer iallafall ihåg att på min gamla motorcykel med 6volts system så fick jag bättre ljus med grova kablar och ett relä , än att byta från 25 W till 35 W lampa !
Och det är väl något att tänka på , skall man sätta dit ett relä så dra korta , grova kablar -annars kan det kvitta !

/emwtur
#582838
Helt korrekt. Xenon lyser i princip lika starkt från ca 9-10 Volt och uppåt (beroende på ballast). Att sätta i 100W halogen med klent kablage innebär oftast ingen ljusförbättring mot 55W halogen eftersom den ökade strömmen orsakar större spänningsfall som minskar ljusstyrkan. Det bästa man kan göra är att använda befintligt kablage som styrström till relä och mata med minst 2,5 mm2/lampa från batteriet via separat säkring. Även jordförbindelse till lamporna behöver oftast förbättras på 700/900-serien. Om man gör detta omsorgsfullt blir spänningsfallet lågt med mycket mer ljus som följd. Glödtrådsvakten för halvjuset får man dock i vissa fall problem med.
#582974
Jag förstår fortfarande inte vad ett relä är. Kan någon förklara för någon som inte kan el? Gärna hela bilden o inte bara vad ett relä är. Skall jag låta originalkablarna vara kvar? ..o dra nya kablar från batteriet till lamporna på något vis? ..via ett relä(?) ? ..jag har noll koll. Länka gärna till en sajt där man kan köpa ett relä, o gärna en bild i själva länken på ett relä.
#582976
Exempel på relä finns här: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =164596812
Ett relä har en kontakt (strömbrytare) som styrs av en liten elektromagnet (spole). Dvs. med en liten ström till spolen kan man manövrera en stor ström genom kontakten. Vanliga beteckningar för de elektriska anslutningarna på ett enkelrelä (en kontakt som sluter) är 30 (plusmatning), 87 (till lampa), 85 (jord, minus till spole), 86 (plus till spole). Om 12V kopplas till nr 85 och 86 blir det kontakt mellan 30 och 87.

Med 4 säkringar och 4 reläer kan man koppla både halv- och helljus så här på en 940 (enkelt förslag, det finns fler sätt):
(Klicka på bilden för större bild)
Bild

Man använder befintliga ledningar för att mata spolarna i reläerna. Kontakten i varje relä ansluts till lamporna. Använd säkringar på 15 A och ledningar med 2,5 mm2 area. Dra även nya ledningar på minussidan från en frisk jordpunkt till lamporna. Då blir det inte mycket spänningsfall att tala om. Blir markant bätte ljus än med originalledningarna. Glödtrådsvakten kommer inte att varna om halvljuset slocknar efter dena modifiering.
Välkommen ut i trafiken

När ni står stilla, är kylflä[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med med volvo o[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?