Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jemenes
Titta på oljestckan igen och nivån är vid max.

Är det svårt att tömma motorn på olja?Behövs det specialverktyg ,fattar att det
är en plugg man skall lossa på för att tappa av olja.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Finns en avtappningsplugg i oljetråget under motorn, se till så du inte slarvar bort packningen bara. Var nivån över maxstrecket, i så fall måste du tappa ur olja annars inte.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Om du fyllde i 4l och det nu är upp på max, lär ju motorn ha varit i det närmaste snustorr! Oljetryckslampan borde ha lyst, men den fungerar nog inte verkar det som. Ett tips: Kolla oljenivån ofta för din motor är nog inte så frisk...
av Jemenes
Hej igen

Har nu tömt av all olja, vara bara "lite" för mycket olja. (6,5-7 l) :D

Hällt i 2 L nu,,men det syns igen olja på oljestickan. ?:-/ Dessutom är tomgången låg och bilen vibrerar.

Bara att avvakta nu eller vad skall jag göra.?
av rd350
Du ska fylla 3,9 liter på tom motor, bytar du inte filtret så är det ca 3,7 liter som gäller. Stämmer bar att två liter knappt syns på stickan. Varför slog du bara på två liter??
av tuxedo
Först fyller du till nära dubbla mängden och sedan tappar du ur och fyller med bara halva mängden mot var det ska vara.
Varför kollar du inte nivån på oljemätstickan??

"Jemenes", om det inte är så att du driver med oss, så fyll olja till rätt nivå på oljemätstickan eller 3,7 liten efter urtappning,och kör inte bilen innan du har rätt oljemängd / nivå.
Men det är lika viktigt att byta oljefiltret som att byta olja.
Har jag fel, att du driver med oss, så ber jag så mycket om ursäkt för detta inlägg.

//tuxedo
Senast redigerad av 1 tuxedo, redigerad totalt 0 gånger.

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]