Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Felkod 1-1-1 betyder att inget fel har hittats, och du har väl inte tidigare uppgivit att du har några felkoder?
Om du läser hela dokumentet som du hänvisar till och kommer till sidan 7 så hittar du en sprängskiss där "Intake air temp. sensor" har pos.9.
Detta är ECCns yttertempsensor. Instrumentets visning av yttertemperatur har ingenting med ECC att göra.
//Björn
I.H.P: Jag läste i en tidgare tråd som du skrivit i.
Jag har letat redat på intake air sensor, sitter 2st svarta kablar kopplat till denna i en grön kontakt. Kopplade bort den gröna kontakten, läser ut felkod 1-2-2.
Vred den svarta sensorn (intake air sensor) 180 grader och drog ut den. Mäter den inomhus får ca 8 k Ohm , (biltema multimetern står på 20k, Ohm).
Kontrollerade alla säkringar vid askkoppen, speciellt noga med 6,16,21, alla är hela 0 ohm.
Tog loss kupe temperatur givaren som sitter i taket, vid belysning. Mätte upp denna till 9.4k Ohm inomhus.

Vart finns det fler relä och säkringar till ECC?, hittar inga under handsfacket.
Var ut och rykte loss kontakten till motortempgivaren vid insuget på 3:ans cylinder, raderade sedan felkoderna i uttag 6. Startade bilen, den gick konstigt, samt att elfläkten vid kondesorn startade på max.
Stängde av bilen, raderade felkoder och kopplade tillbaka kontakten till motortempgivaren.
Startade bilen , elfläkten slutade att snurra, bilen kändes piggare, läste ut felkod 2-2-4 igen.
Nu kan du vara något på spåret?
Motorstyrningen kan i vissa lägen stänga av AC kompressorn, tex vid fullgas acceleration.
Den kanske även stänger av den vid vissa felkoder oxå.
Hade du 12V vid högtryckskontakten? (motor igång , ECC på)
//Björn
Var ut och mätte nyss med multimeter på BAT. 9V, bilen igång, ECC på.

Högtryckvaktsgivare vid kondesor 13.5V (kablaget), 0 ohm på givare fortfarande.

Lågtrycksgivare vid torkfiltret 12V (kablaget), (fick 0V i lördags när jag mätte, eller så mätte jag fel..), 0 ohm på givaren.

Magnetkopplingen nyper fortfarande inte på ac-kompressorn.

När jag sitter inne i kupén och trycker på AC/OFF knappen (lyser) på ECC-panelen hör hur tomgången på bilen går ner, trycker jag på samma knapp igen hör jag (slutar lysa) att tomgången går upp.
Mäter jag verkligen rätt:
BAT. 9V är multimetern inställd på.
Jag tar både den röda och svarta mätpinnarna mot varsin kontakt i kablaget på både högtrycksgivare och lågtrycksgivaren.
Blir det inte kortslutning när det är 0 ohm i givaren då?
Ska jag mäta en kontakt i taget, samtidigt mäta mot jord (typ karossen) ?
Nej du mäter inte rätt.
Om jag har fattat kopplingsschemat rätt ska du göra så här:
Koppla ur högtrycksgivare, lågtrycksgivare & kompressor.
Starta motor, ECC på.
1. Börja vid högtrycksgivarens kontakt, mellan det ena stiftet och chassiejord ska du ha 12V, har du inte detta så matar ECC enheten inte ut riktigt, eller kabelbrott.
2. Mellan det andra stiftet och lågtrycksgivarkontaktens ena stift ska du ha 0 Ohm, om inte så är det kabelbrott.
3. Koppla in högtrycksgivaren och mät mellan samma stift på lågtrycksgivarkontakten och chassiejord, ska vara 12V, om inte så är inte högtrycksgivaren till.
4. Mellan det andra stiftet och kompressorns kontakt ska det var 0 Ohm, annars är det kabelbrott.
5. Koppla in lågtrycksgivaren och mät mellan kompressorns kontakt och chassiejord ska vara 12V, om inte så är inte lågtrycksgivaren till.
6. Mät mellan kompressorchassie och minuspol på batteriet, ska vara 0 Ohm, annars dålig jordanslutning.
7. Koppla in kompressorns kontakt och magnetkopplingen ska dra, om inte så är det spänningsfall, eller någon kortslutning vid magnetkopplingen.
//Björn

En kollega med manuell D2:a kan typ använda s[…]

Nej,har inget med start/stopp batt. Byt batt i nyc[…]

Alltid lite skraj när nya versioner av appar […]

Bromsrör höger fram

Jag har kvar det gamla, men det höll inte for[…]