Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Arali
Start motorn går runt som den ska, jag har haft ström i batteriet (tog slut efter alla start försök, men har laddat upp det nu igen), mina tändstift blev blöta (så jag köpte nya).
Men jag kan fortfarande inte starta bilen. Om kolen i generatorn skulle vara slut så borde jag kunna starta med ett fullladdat batteri bara det att batteriet inte laddas upp igen eller hur?
av Waizguy
Arali skrev:Start motorn går runt som den ska, jag har haft ström i batteriet (tog slut efter alla start försök, men har laddat upp det nu igen), mina tändstift blev blöta (så jag köpte nya).
Men jag kan fortfarande inte starta bilen. Om kolen i generatorn skulle vara slut så borde jag kunna starta med ett fullladdat batteri bara det att batteriet inte laddas upp igen eller hur?
kan vara så som du säger ang laddregulatorn, ja minns bara att jag bytte kol och bilen gick igång utan att jag ladda batteriet..men det kan ju vart nått annat som glappa och ett sammanträffande.
Du skrev innan att bilen gick lite motvilligt dan före.
Hur menar du med motvilligt?
La den av flera gånger?
Ojämn tomgång?

// Waiz
av Arali
Med motvilligt menade jag att den startade men ville nästan lägga av igen, som om tomgången var för låg.
Hur som helst så är bilen fixad nu, jag tror att det var en kombination med att tändmodulen gick sönder och under alla andra kontroller jag gjorde så blev tändstiften blöta och gick sönder dem med. När jag bytt tändstift och laddat upp batteriet igen så startade bilen utan problem.

Det enda som är nu är att bilen går lite ryckigt på 1500 varv men jag har tippat i en insprutningsrengörare i den och hoppas att det ska försvinna snart.

Tack för all hjälp.

Mvh. Daniel
av Arali
Ett nytt fenomen har uppkommit, bilen vägrar starta igen. Jag var ute och körde kom tillbaka till garaget, höll på att sätta tillbaka garage nyckeln på nyckelknippan och råkade dra lite i nyckeln som satt i tändningen medans bilen var igång.
Hela bilen är nu strömlös men om man kopplar av och sedan på batteriet igen så går det att få igång tändningen men om man vrider om nyckeln för att få den att starta så klickar det till någonstans under huven och bilen blir ström lös igen.
Kan detta vara någon form av start spärr? Kan detta lösa sig genom att göra bilen helt strömlös ett tag genom att koppla bort batteriet?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara att elplattan som sitter i botten av tändlåset är felaktig. Kan även vara att din startmotor är defekt. En annan möjlighet är att du har dålig jord mellan batteriets minuspol och motorn, prova genom att sätta en startkabel mellan batteriets minuspol och en bra kontaktpunkt på motorn, en lyftögla brukar vara bra.

Mvh GK
av Arali
Bilen startar igen utan problem, jag lät den vara strömlös i 24 timmar och det räckte.
Men den går fortfarande ryckigt även om jag tippat i den en flaska insprutnings renare, men jag antar att jag måste köra ett antal mil innan det ger någon märkbar effekt.
Finns det någonting annat som skulle kunna vara orsak till att den går ryckigt?
av inkognito
har du många nycklar i nyckelknipan som tändningsnyckeln sitter i, så kan de ha gjort att ditt tändningslås blivit slitet och börjat glappa. Ha igång bilen, och prova rucka o slita i nyckeln, och se om den misständer, har varit med om detta fenomen.

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]