Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag kom på en annan grej, jag kom på att du antagligen har Regina/Rex-system för din motor och har då en tändspole med inbyggd tändmodul, denna typ av tändspole kan vara en källa till problem.

Mvh GK
av tomsa
gnestakalle skrev:Jag kom på en annan grej, jag kom på att du antagligen har Regina/Rex-system för din motor och har då en tändspole med inbyggd tändmodul, denna typ av tändspole kan vara en källa till problem.

Mvh GK
ok
Är det så den heter den rackarn
Jag har en med 5 kablar + tändspole.
Ser dyrare ut än bilen är värd nästan :D
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du får kolla på bildelsbasen.se eller laga.se och se vad du får betala för en begagnad.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av NisseHult
Läste på ett annat forum om en kille som på sin v8 bytte till en förvärmd lambdasond
från en Volvo och då gick motorn som den skulle.
Kunde ju vara nå´t med tanke på dina varmstarter.
Användarvisningsbild
av StefanT5
NisseHult skrev:Läste på ett annat forum om en kille som på sin v8 bytte till en förvärmd lambdasond
från en Volvo och då gick motorn som den skulle.
Kunde ju vara nå´t med tanke på dina varmstarter.
Bilen ska ju starta ändå utan problem.
Bättre att hitta felet än att börja byta ut delar till annat som inte är orginal eller som ska va ju.
Användarvisningsbild
av NisseHult
Och när bilen inte startar då?
Att den ska starta är inte detsamma som att den gör det.

Då börjar man att leta efter felet.
Och en av felsökningsmetoderna är faktiskt att prova en annan samma eller likvärdig del.
Och det var det han med åttan gjorde.
Därmed sa jag inte att du skulle göra så, kör du Volvo ska du ju naturligtvis hålla dej till Volvo originaldelar.

Eller är jag ute och cyklar där kanske?
Så gör iaf jag när jag inte vet vilken av komponenterna som felar.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Så vitt jag vet är det förvärmning på den lambda som sitter i Volvon i fråga. Om du inte redan har en verkstadshandbok så rekommenderar jag att du skaffar en. Antingen Volvos egen alternativt en Haynes eller en AutoInfo, de senare 2 finns t.ex. på lafri.se

Mvh GK
av tomsa
Den beter sej inte helt logiskt tyvärr.
Ett tag verkade det som att fukt och "kyla" orsakade detta problem.
Ett tag gissade jag på nåt med läckande spridare eller utebliven gnista eftersom stiften dröp av bensin när man drog runt den.

Nu verkar det snarare som att backventil inte håller kvar soppan och att pumpen inte riktigt orkar att spotta upp tillräckligt när det är lite i tanken,svårt att veta hur lite det är kvar iofs eftersom när lampan lyser så är det 28 liter tiill pistolen löser ut :D
Och om man startar den i fukten och "kyla" som är kl 7 på morron nu (denna veckan) så smäller den igång efter lite hostande typ att den inte får bensin och sedan är det inga problem resten av dagen oavsett temp och fukt.

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]