Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hörre ni nästa fråga!!

Om jag nu konverterar allt som det skall,

då lär bilen inte kliva över 160hk?

Har jag då katt, lamba och data styrt, kan jag reg bessa? :o

Säg inte bara blå nej, utan förklara!

Mvh en orolig Anders!!
Beror ju helt på hur man bygger om. Men motorn måste ju utvändigt vara ombyggd till original ft/fk med original turbo, grenrör, kat, intercooler och allt. Sen måste man ha rätt växellåda = m46 eller m90. Sen lär man ha turbons stötdämpare eller andra bättre. Och så gäller det ju att inte ha nån gamal motorkåpa det står B230F på. Och så gäller det att använde original ojerör och uttag, allt för att det inte ska synas.
om jag inte har missat en sak vid regbesiktning från en 740 gl till 740 turbo, så har väl 740/940 turbo lite större bromsar, och vissa fall abs? och sedan en turbo bil orginal har diff i bakaxeln, så länge det inte är en turbo PKT
turboälskare skrev:om jag inte har missat en sak vid regbesiktning från en 740 gl till 740 turbo, så har väl 740/940 turbo lite större bromsar, och vissa fall abs? och sedan en turbo bil orginal har diff i bakaxeln, så länge det inte är en turbo PKT
Finns inga krav på att man ska byta bromsar. Enda kravet* för att få ha 238hk / 300-någonting Nm i 7/900-serien är att man har turbons stötdämpare. Sen om man har gl-bromsar och odiffat utan abs spelar ingen roll. I 200-serien däremot finns det krav på bromsar och bakaxel.

*Notera att det naturligtvis finns fler krav, vid motorbyten / trim som lär uppfyllas.
Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Nu vart jag nöjd :') Jag får bytte te vilken motor jag vill ;) så länge den har katt och lamba styrd och inte överstiger hk och vridet!! :D
Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fa[…]

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]