Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av zamme
andenkommer skrev:hejsan undrar om någon vet var jag finner ett elchema till b 234 f motorn det med motorstyrningen (tändning)
från dosan på höger sida under handfacket fram till alla givare på moter som styr driften av denna samt var kan jag finna mätvärden till detta mvh anders
det e bara o gå in till Volvo så kan dom kopiera el-scheman till dig, det gjorde dom till mig iaf :)
hejsan tacksam för alla svar jag fått men står ändå på ruta ett igen motorn är lättstartad går orent på tomgången låter typ trimmad upp till ca 2000 varv därefter riktigt rapp. har haft felkoder 123/224 tolkat båda till tempgivaren för motorstyrning denna är bytt till ny som allt annat provade idag igen fick felkoden på utag 2 och 6 dessa blev 111
men ändå går motorn illa .
har starkt börjat fundera på ett motorbyte till en b 230f . men jag får se vad det blir får körförbud på onsdag så det blir till att ta bussen sista veckan före sem mvh anders
av I.H.P
andenkommer skrev:...toppen nyrenoverad...
Står kammarna rätt?
Har du gjort kompressionsprov?
//Björn
skall kolla så det verkligen tår rätt ikväll. gjort kompprov detta visade inget konstigt vad jag vet på den cylinder som ligger närmast fläckten hade 12,0 nr2 11,6 nr3 11,6 nr4 11,7 så detta verkar ju ok eller
mvh anders
hejsan undrar en sak om jag byter bränslebox /tändbox måste dessa vara samma nr som jag har på mina eller kan jag prova någon med andra siffror som har sutit på en annan 16v är detta möjligt ps jag har automat den jag kan prova ifrån är manuell. har detta någon betydelse
mvh anders
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]