Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Det låter inte riktigt, har du inte någon verkstadshandbok som kan vägleda dig, vi ställer gärna upp om det är något du inte förstår men toleranser och sådant borde stå i en verkstadshandbok.

Mvh GK
av inkognito
är glappet mellan kolv och vevstake, eller vevstake och vevaxel?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
tuxedo skrev:Jag säger som "rd350", varför inte köpa Volvo orginal och veta att man får rätt och passande lager.

Ev. prisskillnad borde vara marginellt mot att riskera att få riva motorn två gånger.

//tuxedo
Det går alledes utmärkt att köpa Glycos lager. Original är väl dyrare har jag för mig till ingen nytta. Finns en lång rad av riktigt vassa motorer som det sitter såna lager i och dem håller.
volvotomas skrev:Är det ingen som vet om det får vara något glapp mellan kolv
och vevstake på b230ft stakar, för ett par av mina ft stakar kan man röra kolven lite upp och ner.
Det ska ju vara ett litet spel mellan kolbulten och själva kolven och lillänen på vevstaken. Men såna spel mäts i hundradels millimeter. Och kan man känna glappet kan man snudd utgå ifrån att det är för stort. Men det ska man ju helst mäta sig fram till om det inte är uppenbart att det är för stort.
av volvotomas
Marlboroman skrev:
tuxedo skrev:Jag säger som "rd350", varför inte köpa Volvo orginal och veta att man får rätt och passande lager.

Ev. prisskillnad borde vara marginellt mot att riskera att få riva motorn två gånger.

//tuxedo
Det går alledes utmärkt att köpa Glycos lager. Original är väl dyrare har jag för mig till ingen nytta. Finns en lång rad av riktigt vassa motorer som det sitter såna lager i och dem håller.
volvotomas skrev:Är det ingen som vet om det får vara något glapp mellan kolv
och vevstake på b230ft stakar, för ett par av mina ft stakar kan man röra kolven lite upp och ner.
Det ska ju vara ett litet spel mellan kolbulten och själva kolven och lillänen på vevstaken. Men såna spel mäts i hundradels millimeter. Och kan man känna glappet kan man snudd utgå ifrån att det är för stort. Men det ska man ju helst mäta sig fram till om det inte är uppenbart att det är för stort.
då får jag skaffa andra vevstakar eller om det är kolvbulten kanske? för det känns på två av dom att det glappar upp och ner. Går det att köpa nya eller ta bättre begangnade kolvbultar och sätta dit utan att behöva ballansera om det och även byta kolvar.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]