Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rd350
Har du mätt tempgivaren på kablarna inne vid stýrenheten så du inte har problem "på vägen in"? om du bytat tempgivaren är det original? allt annat än original är inte att lita på, samma gäller lambdan, dock brukar Boschlambdan funka. Kolla även bromsservon så den inte drar tjuvluft där, har du olika "nivå" på pedalen när den tar har du antingen en kass bromsservo, huvudcylinder, luft i systemet eller en bromsklots som sitter fast.
Jag misstänker att du har ett problem med din bromsservo som ger de symptom du tidigare nämnt.

Mvh GK
säger som rd350... volvo lambda skall det vara. jag köpte min på biltema, och den fortsatte lysa oasett. men efter många gånger avstängning och ett ex antal mil och avskruvningar av turbo och dp så sluta den lysa?
har du kollat alla jordpunkter på motorn osv?
av burnis
Tempgivaren är uppmätt inne vid styrenheten ja, och den är inte bytt för värdet är alldeles riktigt så den tror jag inte det skall vara, har dessutom trippelkollat den xD

Men man kan iaf inte höra att det pyser om man trycker ner bromspedalen, dock kan det ju vara något litet läckage. Men det är endast när man pumpar det blir knäppt. Kör man uppsläppt eller stilla nedtryckt så beter sig motorn iaf likadant, men kan ju vara något där ändå. Dock har jag testat att plugga slangen till bromsservot, och tomgången och misstädningarna fortsatte ändå så därför är jag ändå lite tveksam :S

Testade förövrigt att koppla ur lambdasonden igår.. Lambdalampan tände sig inte förrens cirka 5 mil men det kanske är normalt? Men dessutom så slutade genast bekymmren med att den tappade orken så något skumt är där. Så nu kör jag med lambdan urkopplad och bilen går som vanligt dock med fortsatta misstädningar och vad jag skulle gissa även väldigt hög bränsleförbrukning..

Kan det vara så att på något sätt så går den hela tiden på överskott av soppa, så när lambdan är låg försöker styrenheten göra en kraftig justering vilket innebär tappad ork? Kan det vara så?

Och ja, alla jordpunkter och kontakter är genomgångna och har dessutom testat att sätta en startkabel från batteriet utan resultat :/
av burnis
Ingen som har någon idé om varför den går kass med lambdan inkopplad och bra med den urkopplad?

Å detta med att tomgången pendlar när man trycker på bromsen men att tomgången inte blir bättre med bromsservot pluggat? Kan det vara något litet jäkla vaccumläckage som gör att när man pumpar så räcker inte till så att säga?

Vill så gärna få ordning på det, nu när bilen är nybesiktigad å allt skulle det vara gött å få den å gå riktigt :P

Och att man får 1,04 i lambdavärde, kan det bero på ett ytterst litet läckage på avgasröret?

Det spelar ingen roll för efter en resa till […]

Värde på på min V60

Nu är det dags att uppgradera till en nyare V[…]

Bensinpriser v2

jag tror på en dubbling härifrån,[…]

Läckage koppling v70 II

Såhär ser den nya delen ut, går […]