Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Supereldare skrev:Jag lånar denna tråden. Har detta problem med grabbens a-traktor.
Vad är det för bil, årsmodell?? Vissa (senare 740 och framåt) har ett relä bakom säkringarna som (bara?) går till helljuset har jag för mig. "K" på bilagan, det står "huvudljus", men har du automatiskt halvljus kan det funka så som du beskriver. Annars är det att kolla jordningarna. Sitter på innerskärmen bakom strålkastarna, följ den svarta kabeln från strålkastaren. Vet ej modell eller år på bilagan med det är ungefär samma på alla "vanliga" 7/900 modeller.
Bilagor
relaplacering.jpg
relaplacering.jpg (252.74 KiB) Visad 1429 gånger
"N" relät är till originalmonterade fjärrljus (när det är fjärr och dimljus i strålkastarna), det är "K" relät du ska kolla på. Om du tar bort facket ovanför säkringarna och lossar 2 hakar på sidorna vid säkringarna kan du dra ut hela elcentralen, ta bort relät och kolla med provlampa eller något annat om det är ström fram till relät. Är det ström, kan du med en kabelstump sätta ström mellan 30 och 87 i sockeln. Är det fel på relät ska ljuset funka då. Ibland finns det 2 st 87 (dom är i så fall samma) ibland en 87 och en 87a, då ska det vara 87. Är det ingen ström till relät när ljusvredet är på får du söka på det håller, är där ström vid relät och det inte funkar vid överkoppling, får du söka efter relät. Säkringar, eftermonterar ljusrelä, trasiga lampor (har varit med om att jorden i glödlampan gått sönder). Ett elschema kan vara bra att ha
Jag kollade relä k också, men då tog jag ur det och kopplade ström på det,och då drog det. Jag har inte kollat om det är ström fram till relät, alla kablar såg dock ut att sitta i. Halvljuset slutade också att fungera när jag tog bort relät. Får ta och mäta om det finns ström fram.
Har du kollat säkringarna? (Kanske en dum fråga, men eftersom du inte skriver att du gjort det, så.)

Det är nr 17 och 18. Indikatorlampan går på säkring 17, så den lyser inte om den säkringen inte är hel.

Säkringarna får i sin tur spänning från reläet "N". Det kan ju vara fel på det reläet trots att det klickar när du drar i spaken.

Halvljuset ska slockna när man tänder helljuset, det är i sig inget fel kan väl tilläggas.
Låter konstigt.

Kolla med en testlampa om det finns spänning mellan säkringshållarna och jord när du slår på helljuset. (Digital multimeter kan luras om ledningarna är "flytande", testlampa är bättre.)

På så vis kan du lista ut om felet ligger före eller efter säkringarna.

Från säkringarna går ledningarna sedan direkt till höger respektive vänster strålkastare och ena tråden i H4-lampan och den extra H3-lampan där. Man kan ju kolla med en kretsprovare och långa ledningar så det inte är avbrott däremellan.

Är det ett fel som har uppstått plötsligt, eller har den varit så så länge ni haft den? Tänker att eftersom det är A-traktor så kan någon ha kopplat om lite...

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]