Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Odin
rd350 skrev:Spjället lär inte göra så mycket men den blir "kväst" på höga varv om det inte öppnar, sitter en liten termostat i luftfilterhuset. Går km.räknaren rätt? Tre liter är mycket! Min v90 visar för lite på vägmätaren så det gör fort på sig. Mät en känd sträcka gärna minst tio mil.
Jag har mest testat på kända sträckor. KM-räknare är inte pålitlig.
Funderade på en sak. Kan datorn fått nippran då lockupen inte fungerade under en tid och datorn var strömlös till och från under den tiden.
Lätta på pluspolen nån timme eller så, kan det hjälpa? :?:
/O
Användarvisningsbild
av Odin
Var och besiktade, bilen godkänd med beröm. Avgasvärdena låg precis där dom skulle och beröm där åxå.
Om t.ex tempgivaren till datorn vore paj, så borde väl det synas på avgasvärdena?

/ O
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kanske en känslig fråga men hur skulle du själv bedöma din körstil? Mjuk, mellan, hård eller plattan.
Vad jag vet kan man få en 3.0 LTT att dra rätt tappert med lite yvig körstil. :mrgreen:

Gör ett test. Tanka fullt, kör en känd sträcka på minst 10 mil (alltså inte vägmätarens sträcka). sedan tankar du och dividerar bränslemängden med körsträckan. Du skall köra sträckan med jämn, lagenlig hastighet.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Odin
gnestakalle skrev:Kanske en känslig fråga men hur skulle du själv bedöma din körstil? Mjuk, mellan, hård eller plattan.
Vad jag vet kan man få en 3.0 LTT att dra rätt tappert med lite yvig körstil. :mrgreen:

Gör ett test. Tanka fullt, kör en känd sträcka på minst 10 mil (alltså inte vägmätarens sträcka). sedan tankar du och dividerar bränslemängden med körsträckan. Du skall köra sträckan med jämn, lagenlig hastighet.

Mvh GK
Ingen känslig fråga alls. jag kör som vanligt. Plattan i mattan och reglera hastigheten med vänsterbromsning :mrgreen:
Nä, skämt åsido. Kör hyggligt lugnt, sällan över 3000 RPM. Har tänkt göra testet en längre tid men som vanligt kommer oförutsedda saker emellan, så som jobb, husfix, m.m. :D

/O
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Som vanligt alltså, livet är hårt men orättvist. :)

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Odin
Har testat under en tid enligt ovan och den ligger på 1.8 - 2.2 liter milen. :(
Inga felkoder. Vet någon om tempgivaren till datorn genererar någon felkod om den är trasig eller "halv"-trasig?
Om den skulle vara helt eller delvis trasig, borde inte det synas på avgasvärdena?
Ber om ursäkt för mängden frågor men det börjar bli DYRT.
/ O
av volvo944gl
Odin skrev:Har testat under en tid enligt ovan och den ligger på 1.8 - 2.2 liter milen. :(
Inga felkoder. Vet någon om tempgivaren till datorn genererar någon felkod om den är trasig eller "halv"-trasig?
Om den skulle vara helt eller delvis trasig, borde inte det synas på avgasvärdena?
/ O
prova att mäta givarn! mät vid kall motor och sedan varm motor
kolla denna sida om du hittar något
http://www.volvoracing.se/volvo_900.htm
av Volvofive
Odin skrev:Har testat under en tid enligt ovan och den ligger på 1.8 - 2.2 liter milen. :(
/ O
Dersom alt ved motor er ok og det ikke lekker bensin fra tank/bensinslanger så ser jeg bare 1 mulighet å feilsøke på: har du riktig dekktrykk? dette kan fort øke forbruket 100% om det er feil. V90 bør antagelig kjøre med 2,2-2,5 bar i dekkene avhengig av last.
Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]