Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av södergård
Hej David. Tack för dina erfarenheter! Jag tycker också att bilen är kanon! Jag planerar att behålla den länge. Det är egentligen bara detta som är problem med bilen.

Som tur är så har jag ingen glykoldimma på rutan som rd350 nämnde. Jag hoppas som sagt på locket men topppackningen ligger där och spökar, även om jag som sagt tycker att det då borde vara övertryck i systemet vilket det inte är. Det är väl egentligen den relativt stora rökutvecklingen som jag är fundersam över. Jag har egentligen bara kört två sträckor på mer än 2 mil. I slutet på dessa så har bilen slutat att ryka vitt, men det vore kul att höra hur mycket dina/era bilar ryker så här års.

Jag är egentligen också nyfiken på era erfarenheter av att byta växellådsoljan på automaten, men det kanske vi får ta på en annan tråd..
av rd350
Mina sexor ryker aldrig vintertid pga. de är avställda då! 8) Oljan i lådan är lämplig att byta vid 7500 mil, det är intervallen på "hårt körda" bilar. Man tömmer ut oljan i lådan, återfyller, och kör ut/sköljer via övre anslutningen på kylaren ca 10-12 liter är lämpligt att byta. Finns säkert mer ingående instruktioner här nånstans annars kan jag skriva mer i detalj om du inte hittar det.
av södergård
Jag var idag ute på en längre tur där jag började med att köpa ett nytt lock. Det blev sedan intressant när jag vid ett stopp såg att det droppade blå vätska ner i snön på båda sidor om kylaren. Jag har inte ännu sett om det var sprickor eller dåligt dragna slangar, men det känns ändå positivt, såvida det nu är bara kylaren och inte toppen. Jag lade också märke till att trycket i slangarna helt försvann när bilen blev varm. Detta tyder ju förhoppningsvis på att det är tätt mellan förbränning och kylsystemet.

Tack för alla tips! Jag fokuserar nu på kylaren.
av södergård
Hej. Jag har fått lite info angående oljebyte i automatlådan. De påstår på Volvo att oljesilen i lådan kan rengöras och inte behöver bytas. Volvo:s packning på tub till oljetråget kostar 1100 kr. Jag köpte inte denna då det inte verkar varar några toleranser inblandade. Jag hittade "47119" på Skruvat för 125 kr. Den verkar göra samma jobb.

Är det förövrigt någon som vet om man måste tänka på något speciellt när man tömmer och återfyller kylsystemt för att undvika luftbubblor mm?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är en vanlig sil av ståltrådsnät, bara att rengöra. Det sitter nog en magnet i tråget också vill jag minnas.
Packningen från skruvat bör funka lika bra. Använd lagom mycket, det som kläms ut när du drar åt gör ingen nytta. Och du vill inte ha små kulor av flytande packning simmande runt i lådan.

Kylsystemet brukar inte vara några problem, fyll, varmkör så termostaten öppnar, toppa upp om det behövs.
av södergård
Tack Sparkz för informationen!

Är det någon som vet vilken olja Dextron -IIE eller -III , mineral eller syntet som bör användas i lådan samt var man kan köpa ATM-olja i större förpackning?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Dexron III ersätter Dexron IIE och F, och kanske fler typer. Kör på DIII

Var är ju en bra fråga.... Meningslöst att föreslå Alingsås om du bor i Juoksengi. Men Agrol på Lantmännen/Odal/Granngården brukar väl gå att få till rätt pris.

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockh[…]

Val av motorolja

De heter samma så då är det samm[…]