Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Det är en plastklump i änden på pinnen mellan cylindern och armen, och den brukar äta sig igenom hålet i armen. Sen finns det olika längder på pinnen. Studerat kataloger för att ta reda på varför, men det gav inget direkt...
Men jag har förlängt den, kapat en lång M8 och svetsat på. Rundat till den lite snyggt i änden så den inte äter sig in i kolven. Det är nog lättare än att flytta kulan som armen hänger på.
Olika längder på pinnen? :shock: Wow, den förklaringen hade jag inte väntat mig. Ja, det borde ju lösa det hela. Svårt att förstå att Volvo valde att göra så en gång i tiden, men det är väl bara att acceptera. Tack så mycket för din hjälp.
Hej igen! En sista fråga (förhoppningsvis): Är det olika diametrar på huvudcylindrarna beroende på om det är en turbo-bil eller inte? (slavcylindern på en turbo verkar ju ha 22 mm diameter och övriga 20mm diameter) En gissning är att det borde finns två olika huvudcylindrar.
skulle gissa att solfjädern är kraftigare på en turbo och för att inte pedalen skall bli för tung så har man en grövre cylinder.
för övrigt - renovera en slavcylinder behöver man väl inte göra om den inte läcker olja ?
/emwtur
Haft äldre volvo med hydraulsystem,var även justerbar tryckstång. Vad jag inte fattar,hoppar verkligen kolven ur slavcylindern? På min gamla bil var det en fjäderklämma i änden på slavcylindern så kolven kunde inte hoppa ur. :)
emwtur skrev:skulle gissa att solfjädern är kraftigare på en turbo och för att inte pedalen skall bli för tung så har man en grövre cylinder.
för övrigt - renovera en slavcylinder behöver man väl inte göra om den inte läcker olja ?
/emwtur
Jo, grövre slavcylinder borde ge en mer lätt-trampad koppling, precis som du beskriver.

Nej, så länge som slavcylindern håller tätt, så borde det ju inte finnas något behov att köpa en renoveringssats. Som jag tidigare sagt, så rekommenderar jag starkt att man byter bromsvätska även i den hydrauliska kopplingen.
Hemulen skrev:Haft äldre volvo med hydraulsystem,var även justerbar tryckstång. Vad jag inte fattar,hoppar verkligen kolven ur slavcylindern? På min gamla bil var det en fjäderklämma i änden på slavcylindern så kolven kunde inte hoppa ur. :)
Nej, kolven på slavcylindern hoppar inte ur (men nästan..). Den bakre änden av slavcylindern har en fasad kant (45°), som gissningsvis är avsedd för att underlätta montering. När tätningsringen kommer till denna fasning så förmår inte tätningen att hålla tätt, utan sprutar ut bromsvätskan i damasken. Då tappar cylindern trycket och ingen kraft finns för att fortsätta skjuta kolven bakåt. Den övre delen av kolven (mellan kolvtopp och tätningsring) verkar behålla sin kontakt, så att kolven även fortsättningsvis styrs in i cylindern.
Om plasten äter sig genom brukar kolven bli liggande på vägen, japp.

Det verkar faktiskt finnas två olika slavcylindrar, 20,64 och 22,2. Huvudcylindern är alltid 19,05 (3/4") vad jag kan se. Det är samma cylinder på 850, men bara 22,2 där. Om man har den lilla cylindern och byter till den stora får man visserligen en mer lättrampad koppling, men kortare slag. Risk att den inte kopplar ur helt då. Det problemet kan man få när kopplingen börjar bli sliten ändå, den verkar kräva mer slag då. Ändrad vinkel på armen kanske...

Sen finns det en plastbit mellan armen och kulan på en del (nyare) modeller. Hittar ingen bra bild på den, men den griper runt kulan med en massa fingrar typ som Alien:
Bild
Om den spricker och ramlar bort får man också problem med att kolven kommer för långt ut.
Sparkz skrev:Om man har den lilla cylindern och byter till den stora får man visserligen en mer lättrampad koppling, men kortare slag. Risk att den inte kopplar ur helt då.
Exakt sådana problem har jag haft! :(
Sparkz skrev:Sen finns det en plastbit mellan armen och kulan på en del (nyare) modeller. Hittar ingen bra bild på den, men den griper runt kulan med en massa fingrar typ som Alien:
Om den spricker och ramlar bort får man också problem med att kolven kommer för långt ut.
När jag hade loss växellådan (för kopplingsbytets skull) så låg restena av detta Alien-clips på svänghjulskåpan. Min pedantiske polare rekommenderade mig att köpa en ny sådan, men Volvo kunde inte hjälpa mig. Varken jag eller personen som jag pratade med kunde se ett sådant klips på deras sprängskisser. Själv var jag då inne på att clipset var en typ av transportsäkring som skulle hålla kopplingsgaffeln i läge vid montering/sammansättning.

Min plan just nu, är att lägga några brickor (ca 4-5 mm tjockt) under kupolmuttern. Tack vare hävstångseffekten borde det kunna ge upp till ca 10 mm ute vid slavcylindern. Det borde räcka gott och väl. Pinnbulten som kupolmuttern sitter på kan tänkas bli aningen svajjigare (eftersom kupolmuttern sitter längre ut) men det borde inte innebära några problem, tror jag. :-)-)

(Tänk om jag kunde få igen slavcylindern som jag slängde för ett antal år sedan. Det hade varit väldigt intressant att mäta pinnens längd på den. :) )

Stort tack för eran hjälp. :D
Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]