Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av persan
#38754
Tackar för tipset!

Ska prova detta. Har en "gördetsjälvbok" som jag kollat i men det stod inte hur denna räfflade plastring skulle lossas? De kan väl inte skriva hur allt går till då skulle ju boken bli 10000 sidor tjock!!!

Jag har förstått att armaturen är jävligt ömtålig! Vågar man lyfta ur den?

Jajja vi får la se hur det går!?

Per
av je-stark
#40285
Inga problem att lossa på tankgivaren, bara att göra ordentligt rent & sen e de bara till att använda lagom mycket milt våld. E en stor gummimuff som ska ur hålet kan kärva lite. Var försiktig med att ine få ner för mycket skit i tanken och att givaren hamnar rakt när du monterar den igen. :D
av Volvo740_GLT
#140084
Hejsan, har också problem med min mätare...
Den lever sitt eget liv, jag öppnade den lilla luckan, hitta sladdarna, satt fast.. följde dom in genom plåten in i reservhjulsbaljan, sen gick dom till ett kontaktstycke under klädseln i bagageutrymmet.

Var sitter då jorden..??

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#140192
Jorden hoppar av på vägen, ungefär vid klämman som håller påfyllningsröret.
På senare årsmodeller går den hela vägen upp till kontaktstycket. Ska man sätta en ny armatur på en "gammal" bil får man klippa jorden på den nya och klämma på en ringsko.

Jorden är bara till pumpen, givarens jord är dragen till jordskenan i elcentralen. (brun)
Användarvisningsbild
av Karlssson
#140669
Hej!

Min brors 740 -90, där har bränslemätaren börjat krångla ibland rör den sig inte alls men oftast så blir det mer på mätaren när man gasar (ökar farten) och mindre när man bromsar. Den vajar lite som den vill. Är det hela amaturen som börjat kärva då kanske. Är det bara till att skaffa en annan eller går det att smörja upp så det fungerar?!?

// Karlssson
Användarvisningsbild
av Mr EmCom
#141113
Bara för att följa grupptrycket så kan jag meddela att min märate inte häller fungerar. Plus att jag inte har nån hastighetsmätare (dvs ingen tripp) så jag har ingen aning om hur mycket soppa jag har.

Dunka dunka i skuffen med andra ord ;)
av Hemulen
#141856
Hej.Tror det finns spaltmeter om bensinmätare på det här forumet,om man vill kan man använda sökfunktionen,vill man inte, kan jag försöka att besvara era frågor.Till sign "karlsson"så kan det av din problembeskrivning gissa på tankgivaren,smörja upp den går troligtvis inte.Har du till gång till ett mätinstrument kan du ohmmäta givaren i tanken under förutsättning att du vet hur mycket bensin du har i tanken+att du vet hur resistansen ska vara vid full respektive tom tank.På min Volvo, en sen 88-a har jag en rörgivare som visar ca 280 ohm vid full tank 0 vid tom tank.Har du samma system som jag ska du ha 140 ohm vid halv tank.Då har du även två gråvita sladdar som du kan mäta på,dela kontaktstycket vid vänster hjulhus.Vill du kolla mätaren tar du lämpliga motstånd och kopplar mellan brun(jord)och gråvit ledare som går framat i bilen från tidigare nämnda kopplingsstycke,slår på tändningen och kollar bensinmätaren på instrumentet se om det visar rätt värde,inte visaren flaxar hit och dit utan ligger stabilt.Flaxar mätaren så är det troligtvis mätaren i instrumentet som får lödas om,svaret jag givit kan kanske även gälla för sign "Mr EmCom".

2-fas.

V90 miltal

Bra? https://www.dragbilarna.se/bil/volvo-v90-d3-[…]

Däck o broms slitage

Det är inta som helst problem att köra s[…]

Oljebyte på en ny bil

Fattar fortfarande inte vad du menar ??? Hur skul[…]