Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

om du lyssnar efter ett "klickande ljud under sterion. och känner med handen. så kan du hitta det!
jo det stämmer att det sitter två blå relän i mitten och strax till höger i första raden, trodde jag kunde ta reda på vilket det var om jag plockade ur dem men bilen startar oavsett vilka relän jag tar av....skumt?
olha00 skrev:jo där sitter två blå relän i försra raden, men om jag plockar bort dessa startar motorn ändå, då kan det väl inte vara något av dessa?
satt och funderade lite till, gick ut och plockade av det blå reläet näst längst till höger i främsta raden, precis det relä som sagts tidigare av er andra. Igår när jag plockade bort reläet så startade bilen. kanske för att det fanns soppa framme, jag lät den inte stå igång, bara konstaterade att den startade. Idag startar den inte utan detta relä. Så nu ska jag jaga ifatt ett sådant i Västervik. Någon som vet om det finns i Biltemas sortiment? Vilket nummer i såfall, där finns nog även Mekonomen i Västervik. Tack för alla tips. :D
rd350 skrev:Har kollat nu för att vara säker. Plats "m" andra från höger i första raden. Lite förvirrande eftersom det är bara 94an som har det där!
Jodå, det är rätt, ringde Volvo i Västervik dit vi tagit oss med lånad bil, de hade inte reläet hemma, men får det imorgon 07.30 och vi ska åka hem samma dag.
Priset var bara 115kr, helt OK.
Planen är att montera det på 945:an som nu står i Växjö och sedan hoppas att vi tar oss hem till Lund. Vi tror att det antingen var reläet eller helt enkelt en is-propp som vi löst med extra K-sprit isåfall. Håller tummarna. :|
Lyfter den här gamla tråden...
På min gamla 745:a 90:a, så satt det ett relä med inbyggd elektronik. Har för mig att det även sitter ett sånt på min 98:a.
Jag skulle nu hjälpa en kompis att hitta bränslepumpsreläet på sin 945 94:a, men där reläet borde sitta så var inte ens kontaktblecken monterade.
Så vi sökte och hittade den här tråden.
Men om det nu är ett av de små blå reläna som är till bränslepumpen, så verkar det ju inte sitta någon elektronik i det reläet.
Hur funkar det då?

Så här har jag förstått att det funkar med "vanliga" bränslepumpsreläer - rätta mig om jag har fel:
Ett "vanligt" bränslepumpsrelä består av ett "vanligt" mekaniskt relä plus en elektronikdel.
Elekroniken är en en timer.
Timerns utgång går "hög" när pumpen ska gå. Utgången driver själva reläspolen via en transistor. Reläkontakterna driver i sin tur pumpen.
Timern lägger ut en spänning bara under en kort tid efter första trig-puls in. Om det inte kommer en till trig-puls, INNAN timertiden har gått ut, så faller utgången låg igen och pumpen stannar. Dvs om timern ska ligga hög hela tiden och pumpen ska kunna gå, måste en kontinuerlig ström av trig-pulser komma till reläet.
Trig-pulserna kommer (tror jag) från fördelaren, eller nån givare på svänghjulet.
Dvs, när man vrider på startnyckeln, börjar motorn snurra och det alstras trig-pulser till bränslereläet, som gör att pumpen startar.
Om motorn stannar, så stannar bränslepumpen automatisk.

Kan detta stämma?

Isåfall, så är ju frågan hur det funkar på just 94:orna?!
Sitter "timerdelen", eller elektroniken någon annanstans?
Är den kanske inbyggd i motorstyrningsenheten?

Nån som vet?

/L-O

Kolla värden på bränsletemp och tr[…]

Dessvärre motorn måste ut, eller å[…]

Glödstift öppen krets

Har du kollat säkringen till glödstiften[…]

Laddningsproblem

Du har BMS som sköter det och det är nor[…]