- fre 27 apr 2012, 16:08
Lyfter den här gamla tråden...
På min gamla 745:a 90:a, så satt det ett relä med inbyggd elektronik. Har för mig att det även sitter ett sånt på min 98:a.
Jag skulle nu hjälpa en kompis att hitta bränslepumpsreläet på sin 945 94:a, men där reläet borde sitta så var inte ens kontaktblecken monterade.
Så vi sökte och hittade den här tråden.
Men om det nu är ett av de små blå reläna som är till bränslepumpen, så verkar det ju inte sitta någon elektronik i det reläet.
Hur funkar det då?
Så här har jag förstått att det funkar med "vanliga" bränslepumpsreläer - rätta mig om jag har fel:
Ett "vanligt" bränslepumpsrelä består av ett "vanligt" mekaniskt relä plus en elektronikdel.
Elekroniken är en en timer.
Timerns utgång går "hög" när pumpen ska gå. Utgången driver själva reläspolen via en transistor. Reläkontakterna driver i sin tur pumpen.
Timern lägger ut en spänning bara under en kort tid efter första trig-puls in. Om det inte kommer en till trig-puls, INNAN timertiden har gått ut, så faller utgången låg igen och pumpen stannar. Dvs om timern ska ligga hög hela tiden och pumpen ska kunna gå, måste en kontinuerlig ström av trig-pulser komma till reläet.
Trig-pulserna kommer (tror jag) från fördelaren, eller nån givare på svänghjulet.
Dvs, när man vrider på startnyckeln, börjar motorn snurra och det alstras trig-pulser till bränslereläet, som gör att pumpen startar.
Om motorn stannar, så stannar bränslepumpen automatisk.
Kan detta stämma?
Isåfall, så är ju frågan hur det funkar på just 94:orna?!
Sitter "timerdelen", eller elektroniken någon annanstans?
Är den kanske inbyggd i motorstyrningsenheten?
Nån som vet?
/L-O
V70II 2,5FT Summum++ MY11 15000mil
945 Turbo MY98 17500mil