Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej
Vet inte om det är till nån hjälp, men symptomen påminner om nåt relä som sitter uppe vid expansionskärlet på volvo 740, vet inte om det är samma på 940. En kompis till mig hade samma problem som dig och gav nästan upp till slut. Han bytte iaf det reläet och efter det så försvann problemen. De på volvo hade aldrig varit med om det tidigare. Kanske är värt ett försök. Jag kan inga detaljer om vad det är för ett relä, tyvärr.
På 740 tror jag att man har ett spridarrelä som sitter vid expansionskärlet, jag har inte sett något sådant på 940n.
Då det är gnistan som är svag och sporadisk och tändstiften blir dränkta i bensin så tror jag att bränsledelen fungerar.
Men tack för inlägget, det känns som att jag snart bytt allt på bilen så även long shots är intressanta.

mvh /Skägget
BilJävel skrev:Tjena GK,

Jag köper en ny och testar, den låg på runt 700 på mekonomen.
Av nyfikenhet, hur mäter man upp en tändmodul ?

mvh /Skägget
Jag vet inte riktigt vilken modul du har på din bil och kan därför inte ge dig korrekta uppgifter på de olika stiften, hoppas någon annan med den kunskapen kan hoppa in och upplysa oss. :)

Mvh GK
Hej igen... den här bilen böjar närma sig ett par liter bensin i varje sparklåda och ett tomtebloss :(

Har nu bytt tändmodul, gnistan blev bättre men fortfarande väldigt sporadisk.
Jag testade återigen ett tändstift direkt kopplad på tändspolen och drog runt den utan bränslerelät inkopplat, gnistan var som sagt bättre, men sporadisk.
Efter detta så kopplade jag in ett stroboskop på tändkabeln som går in i spolen och drog runt den med bränslerelät på plats, när den tände till så blinkade även stroben, men som sagt ibland tänder den en gång och hoppar över 2, men oftast tänder den en gång och hoppar över 20-30 tändcykler.
Jag tror att jag missuppfattat hur tändsystemet fungerar, jag trodde man bröt jorden till spolen, men efter lite läsning så uppfattade jag det som att det är jord på spolen hela tiden och det är tändmodulen som slår av och på strömmen till spolen (eller bryter denna för att få en urladdning).
Jag hittade plus kabeln som går från spolen till stift 1 på kontakten till tändmodulen, hade multimetern inkopplad och slet och drog i kabelhärvan för att se om det blev ett brott, men kabeln verkar hel och fin.

Om jag nu har förstått det rätt så får tändmodulen signal ifrån styrsystemet för tändningen (databox som skall sitta på vänster sida under instrumentbrädan vid förarplatsen).
Är detta nästa steg att? låter dyrt att köpa en ny, är det någon som har koll på vad en sådan kostar ?

Jag börjar bli jäkligt trött på felsökningen samt få slut på uppslag, är villig att erbjuda en låda öl (300:-) till den som kommer med det inlägget som får bilfan att fungera igen.
Jag köpte bilen för 20000 och har lagt ner runt 25-30000 på reservdelar + 200h skruvande på knappt ett år :(

Med vänlig hälsning /Skägget
Hade ungefär samma fel på min 745:a och det visade sej vara startmotorn,efter byte av den så har den alltid startat,det var tydligen något med lindningen i den som gjorde att den stal strömmen från resten av elsystemet,kan ju vara värt ett försök
Vart bor TS? Har flera startmotorer om han vill testa en ;)

Har du felkodsavläsare i din bil? Någon årsmodell av 940 saknar denna men då kan man läsa koderna på annat sätt. I alla fall, tycker du ska testa att läsa felkoderna. Har du tur så har systemet snappat upp något. Återkommer med beskrivning om du vill göra det ;)

Har du ordentlig jord till toppen? ( långsökt ) men kan ju vara så att dina gnisttester även de drabbats av bristande jordning eller liknande.

Rätt ordning på tändkablarna borde du ju ha för den har ju startat.....

Aja, om/ när du kollat felkoder så får du ge dig på att mäta upp tändsystemet. Har en manual men vet inte om det är till rätt tändsystem. Du får i alla fall ta isär kontaktstycket till databoxen, och sedan ohmmäta mellan olika kontakter. Visar allt korrekta värden så kan det bara vara boxen själv som är trasig.
moffa699 skrev:Hade ungefär samma fel på min 745:a och det visade sej vara startmotorn,efter byte av den så har den alltid startat,det var tydligen något med lindningen i den som gjorde att den stal strömmen från resten av elsystemet,kan ju vara värt ett försök
HEj moffa699,
Jag tror att jag har ström så det klarar sig, har en batteriladdare kopplad till det 3 dagar gamla 75ah batteriet, jag avvaktar med din teori, men har kvar den i bakhuvudet.

mvh /Skägget
Hemulen skrev:I mina ögon har du en modern bil :D . Har du inte ett diagnosuttag för typ obd-felkodsläsare? Har du det så prova den möjligheten . :)
Du har helt rätt, man ska ha brytare och förgasare... jag jobbar med IT och med tanke på felen man ser inom området så borde galningen som kom på att stoppa in datorer i bilarna hängas.
Men som svar på din fråga, jag har en 96:a, dvs ODB2 uttag i armstödet, men inget standard protokol för att prata med datorn, på 96:orna så drog dom bara om ledningarna ifrån tidigare årsmodelers felkodslåda in i en ODB2 kontakt.
Det är rätt surt att läsa av felkoderna, speciellt med min digitala multimeter, gav mig på att löda ihop en lite pryl enligt ett kretsschema på nätet men den fungerade inte speciellt bra.
Jag har en 765:a ståendes på tomten med skjuten topp, jag ska se om den har den gamla varianten av felkodsläsare och i sådana fall slita loss den och mappa om den mot en ODB2 kontakt.

mvh /skägget
bensinskalle skrev:Vart bor TS? Har flera startmotorer om han vill testa en ;)

Har du felkodsavläsare i din bil? Någon årsmodell av 940 saknar denna men då kan man läsa koderna på annat sätt. I alla fall, tycker du ska testa att läsa felkoderna. Har du tur så har systemet snappat upp något. Återkommer med beskrivning om du vill göra det ;)

Har du ordentlig jord till toppen? ( långsökt ) men kan ju vara så att dina gnisttester även de drabbats av bristande jordning eller liknande.

Rätt ordning på tändkablarna borde du ju ha för den har ju startat.....

Aja, om/ när du kollat felkoder så får du ge dig på att mäta upp tändsystemet. Har en manual men vet inte om det är till rätt tändsystem. Du får i alla fall ta isär kontaktstycket till databoxen, och sedan ohmmäta mellan olika kontakter. Visar allt korrekta värden så kan det bara vara boxen själv som är trasig.

Tjena bensinskalle!
Se mitt tidigare svar ang felkodsavläsning.
Jorden är fin, redan från början av felsökningen så kopplade jag in en startkabel mellan insuget och batteriet.
Idag drog jag extra jordkabel (6mm2) från batteriet till en av skruvarn på ventilkåpan.
Tändkablarna sitter korrekt och även om dom inte gjorde det så skulle jag få utslag på stroboskopet när jag har detta anslutet direkt på kabeln ifrån tändspolen.

"mäta upp tändsystemet", detta låter intressant, jag tror att det finns 2 olika tändsystem, bosch och "bendix" eller dyl.. jag har ett bosch system på min kärra.
Återkommer när jag mätt felkoder, det känns som nästa steg.
Tack för ditt inlägg!

mvh /skägget
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Läckage koppling v70 II

Iallafall på äldre V70 så g&arin[…]

Kanske dags att byta oljan i Haldexkopplingen? Fil[…]

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]