Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av F_Klaesson
Vart sitter backventilen till bränslet? På bränsle bryggan eller tankarmaturen?

Ser man om svänghjuls givaren är sönder om man tar bort den eller måste man testa med en hel för att märka skillnad?

Har gått ca 24000 så borde ju inte vara slut tycker man ju inte.

Edit: Har nu varit ute och kollat svänghjulsgivaren, vet inte riktigt om man kan se om den är trasig? Men ja rengjorde den då den vart oljig dock ingen förändring.
Backventilen till bränslet vet ja inte va den sitter nån som kan berätta? :)
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Vet inte heller vart beckventilen är, men jag har ett liknande fel på min 240 88B.

Felsökte med dosan och den sa att det var svänghjulsgivarn som det var fel på.

Sätt på tändningen på bilen. Sätt i kontakten till koddosan i 6:an ( tror de är den som är till tändningen ), sedan trycker du in knappen 2 gånger, 1-3 sekunder, ca 2 sekunder mellanrum. Då ska den börja blinka fort. Kör sedan motorn på startmotorn i några sekunder. Efter det ska lampan slockna och blinka 1-4-1, då är svänghjulsgivaren okej. Om det fortsätter blinka är den eller kablaget till den defekt.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Så vitt jag minns så sitter den på utgående från pumpen som sitter under bilen tillsammans med en flterburk. Om det var ett tag sen filtret byttes kan du passa på att byta det.

Mvh Janne
av pekka88
För min del var det bränslepumpsrelät som spökat i många år utan att jag lyckats lokalisera varför bilen precis som du säger inte starta kall, men startade direkt när man rulla igång den.
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]