Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av enpc
Om en packbox släppt igenom olja är det bara att byta direkt. Vevhusventilationen ska självklart kontrolleras och rengöras lite då & då för att man ska slippa att motorn trycker olja genom sina tätningar. Jag passade på att byta alla främre tätningar när man ändå rivit allt.
av Are
jag fick ordning på det genom att byta packboxar, mellanaxel och vevaxel dock har jag glömta att kollavevhusvent.
Fick den godkänd idag påbesiktningen men nu läcker den igen inte på tomgång men så fort jag kört och då är det nog precis som ni säger vevhusvent som är igensatt. fenomenet uppstod på en av mina gamla 240; or men då läckte bara kamaxel tätningen.
såjag rensar vevhus vent och byter p-box vevaxeligen byte kamrem samtidigt.Det härärju inget svårt jobb utan bara lite mek.
av Rushdie
Skruvar lösa till främre transmissionskåpan, alternativt dålig packning till denna. Testa att dra åt dessa först.
av Jonasolof
På min 965 från 1991 var packningen trasig i förbindelsen mellan oljesamlaren och motorblocket. Omöjligt att se om man inte plockade bort en massa grejor. Till saken här att vevhusventilationen först nyligen fixades.
av Are
:???: jag ska börja kolla packningen sen tar jag nästa sak.Man blir ju frustrerad av att tro sig lyckas och så är felet där igen! Tur att man har det här forumet :D
av Are
Nu har jag lyckats lösa läckaget!
Bytte både packboxen till vevaxel och mellan axel samt packningen bakom transmissonskåpan i vilken packboxarna sitter. Jag fick byta mellanaxelns packbox två gånger då den vek sig och blev skadad vid första monteringen så det blev en ny! (jag var oförsiktig) Precis som Rushdie tipsade om visade det sig att bultarna till kåpan satt lösa och olja läckte ut mellan block och kåpa jag tror att orsaken till att mellanaxelns packbox givit upp är just att kåpan suttit lös och snedbelastat innerdelen.Detvar ett lätt jobb när jag väl funnit felet men lite pilligt. Tack för alla tips det löste det till sist :D
av Rushdie
Gött att det löste sig.

Den kan annars vara lite lurig att få tät just där packningen till transmissionskåpan möter tråget. Ibland kan man få lägga på lite permatex / flytande packning i skarven ner mot trågpackningen. Men har den väl läckt kan det nog vara svårt att få detta tätt. Packboxar kan också vara lynniga. Man gör allt enligt konstens alla regler (fett, mont.verktyg, djup); läcker ändå. Köra Åsa-Nisse och bankar in med den; perfekt.
av Are
Japp det är gött!
Har kört långt, varmt å fort -inte en dryp olja utanför spisen!
Jag använde packningsklister mot sumppackningen så jag skulle var säker på att det blev tät :D

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]