Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Daniel264GLE
rd350 skrev:Beträffande brunmetallic är det nog en smaksak, ovanlig är den i varje fall!
Självklart är det en smaksak! :D Men som sagt, de måste vara ruskigt ovanliga, hade varit kul att se en!

Roligt att Volvo gav en helt egen instrumentpanel till 960/S90/V90! Nu känner man sig lite extra originell! Det som är kul med de här bilarna är att de kan se så "vanliga" ut för ett otränat öga, men i själva verket är de sjukt ovanliga! :)
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
instrument panelen i 960/90 serierna fick de överta från 760 som fick denna panel -88 då serien uppdaterades första gången

långhuven introducerades även detta år liksom den sk 940 fronten, har haft två av dessa prv klunsar 8)

/olof
Användarvisningsbild
av Daniel264GLE
Aha! Då har vi äntligen kommit till botten med instrumentpanelsmysteriet! ;)

Men slutligen, kan man se utifrån, vid en hyfsat snabb blick, att bilen är en -98:a och inte en -97:a? Typ nå'n detalj i exteriören, eller hur bilen är lackad (kofångare etc.), vilka emblem som sitter på, m.m. Den brunmetallic lacken borträknad...

Apropå emblem: Vad betyder E:et i t.ex. "3.0 E"? På min bil står det bara 3.0, inget E.

Har förresten fått uppgift om att en ny S90 3.0 1998 kostade 340.000 kronor. Med dagens penningvärde är det MYCKET pengar!
Användarvisningsbild
av Daniel264GLE
Hmmm, det låter förvirrat (men Volvo brukar visserligen ha förvirrande märkningar...). Då finns det ju två olika Executive - dels den stora limousinen som är förlängd 15 centimeter, och dels den här "snik-Executive"-varianten, alltså en "vanlig" S90 med utrustningspaket...

Är du säker på att 3.0 E skall utläsas "tre komma noll executive"? :)
av Redlös
Jo, jag är rätt säker på min sak. Kanske är så att "E"-modellen har samma utrustning som den långa modellen, förutom längden då? Det finns ju 3.0 utan E också, inte ens x90 var ju fullutrustad utan tillval.
Användarvisningsbild
av Daniel264GLE
Jag har en 3.0 utan E och den är maxad, förutom taklucka, då. Den långa Executivens utrustning, utöver vanliga S90:ns är väl typ centerkonsol (rattar till värme och liknande som man kan använda i baksätet), plus extra lampor i taket bak och stålfjädrar i stolarna. Fanns alla dessa saker i vanliga S90 med tillägget "E", tros?

Fanns E:et kanske bara vissa årsmodeller?
av rd350
E betyder inte executive! E är en enklare variant eller som Volvo uttryckte det folkligare variant. Executive har alltid executiveemblem och den lilla "kronan"
Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]

Själva har jag inte observerat sprickor p&ari[…]

Får ingen kontakt med oljenivågivaren […]