Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DBS
Hej!
Då var dagen kommen! Har idag varit på skroten och hämtat ett fräscht innertak från en 744 -92:a.
Det var lite pyssel må jag säga, men hade stor hjälp att länken som jag fick nedan. (eller ovan)

Att få ner taket var inga problem, det var först när det skulle ut som det knölade till sig lite.
Jag tog ut baksäte och ryggdyna, samt fick även skruva ur förarstolen. I med 5:ans växel och försiktigt böja taket lite så slank det ut genom vänster bakdörr - HELT! :shock: Med facit i hand skulle man haft med sig någon till hjälp när taket skulle trixas ur bilen.

Det värsta var priset... 100:- och då fick jag med ett par dörrhögalare också :D

Avvaktar nog några dagar med att göra omvänd manöver på 90:an.

Tack för alla råd och tips.

/DBS
Användarvisningsbild
av CarMan
vänster bakdörr?? man ska väl ta det genom höger framdörr
av DBS
Jag har även hört höger framdörr, men bilen på skroten stod så illa till så det fanns inget alternativ denna gång.
Fick böja taket så det fick viss bågform för att få ut det.
Men taket skall ju in i min bil också så jag får väl testa höger framdörr då.

Har någon testat båda alternativ - vilket var bäst isåfall?
Användarvisningsbild
av DulliZ
Normalt sätter dom in inner taket genom bakrutan (från fabrik), men det kan ju bli lite bökigt, om jag inte missminner mej så är bakrutan limmad.
Jag ska byta i min 744 -88 så då får jag se vilket som är lättast, vänsterbak eller höger fram :P
av DBS
Hallelujah moment! :-DD
Nu sitter innertaket på plats i -90:an. Det gick fint, tog ca en halv dag.
Plockade ur baksäte och båda framstolarna, och plastliterna i taket över dörrarna, men lät den främre listen mot framrutan sitta kvar. Trädde in taket genom vänster bakdörr (inga som helst problem när stolarna var urtagna).
Gick in i baksätet från andra hållet och satte mig under taket och trädde in det under listen vid framrutan. Sedan var det bara att sätta dit "låsknappen" över bakrutan och sedan dit med listen så kunde allt återmonterande börja. Så tveka inte att byta ett säckigt tak, det går bara man tar det lugnt och försiktigt.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]