Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Jag tar det igen, citerar mig själv längre upp i tråden.
erikn skrev:Det syns inte om den gått sönder, du måste mäta. Om du mäter motståndet över den så ska det vara 0 Ohm.
Förtydligar lite. Om den är hel får du 0 ohm, är den trasig så får du oändligt. Om du läser tråden ordentligt så läser du att den säkring Sparkz ska byta är trasig, men den ser hel ut på bilden.
av calle945
okej tackar, ursäkta för att jag inte läser ordentligt:P

har beställt ett nytt idag o hoppas på att det blir bra efter..

skriver sedan o berättar det skulle mkommma på måndag
av calle945
Hej igen alla som hjälpt.

har igår skruvat i ett nytt motstånd som jag köpt och nu går fläkten på alla hastigheter och är hel nöjd:D
får se hur länge det vara, jag hoppas den håller länge...

tacksam för alla svar o hjälp,

ha d
av calle945
en sak till föresten!:.

dom jäv..a kontakterna som sitter på motståndet ngn som har nå tips om hur man tar bort dem "lätt" fick böka som fan för att få bort dem
av Sandforce
Ursäkta om man flikar in!! Köpte en 745 -92 idag..med ac. där fläkten endast går på max+ att den inte stannar när man vrider av nyckeln!? :???: Man måste rycka säkringen för att den ska stanna!! Något förhandstips?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har du ECC? Isf är det inte bara ett motstånd, utan en effektenhet som styrs av styrenheten. Kan inte tänka mig att du får ett sånt fel utan ECC... Kolla på schemat: http://pliki.mojevolvo.pl/volvotechinfo ... n_3_39.pdf
Sidan 162 i PDF:en (160 enligt original numrering) Nästa sida är komponentbilder.
2/10 är effektenheten. Styrenheten lägger en PWM-signal på 4, och då jordar transistorerna fläkten. För högsta hastigheten är det ett relä som jordar direkt.

Möjliga orsaker:
Kortslutning i transistorn
Styrenheten är kass och jordar nr 3 till relät hela tiden.
Relät hänger sig

Prova att koppla ur 3 och 4, en i taget. Peta helst ut kabelskon, lite pilligt utan rätt verktyg. Jag tror att den typen av sko har hakar på båda sidorna dessutom. Eller så klipp och skarva ihop igen, inte lika snyggt... Går fläkten ändå är effektenheten kass.
av Sandforce
Tack ¨på förhand!!! återkommer när jag fått bilen!! Svågern fick agera bilköpare eftersom det var en bit att åka. Det är en 745 GL/Se -92 Säger det nått om utrustningen??
av Sandforce
Nu e bilen hämtad!! Klimaten(ECC´n) funkade kanonfint första fem milen.. men sen började fläkten snurra på rejält, även då jag tog ur nyckeln. Jag har inte knippsat nå kablar än men i läge: Aut och 0-4 går fläkten med oförändrat varvtal...men på 5.an så ökar den till max!! Kan väl inte vara reläet som jäklas då.. tror du fortfarande på effektenheten??
Kan jag utesluta något genom att göra som du skrev... eller är det bara att skaffa en ny effektenhet?? Dyr? eller ska man sikta på begagnat??

Många frågor! men stort tack på förhand!!
Användarvisningsbild
av emwtur
det finns en "option" med bensinvärmare till 945 - har du en sådan i din ?

Bensinvärmaren kan köra igång fläkten för att sprida värmen i kupén - antagligen är det bensinvärmaren som är kass eller problem med det fördragna kablaget till den !

Misströsta inte !

/emwtur
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]