Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lennart lundberg
Hej igen.

Kan tyvärr inte lägga ut någon bild på Forumet. Den äldre ser likadan ut
vid första ögonkastet som din som jag förmodar är av senare utförande.
Att jag skrev detta var för att tala om ifall man köper två begagnade dämpare så vet man att de passar med vilken som helst, men de ska vara av samma utförande.
Den som är standarddämpare hade en mörkgrön färg. Om det var så på alla vet jag inte.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av 965 Cruiser
Kanon, jag har kollat och det sitter nivomater på min och själva gummibälgen är neråt alltså den tjocka delen upp.
Vad är skillnaden om man monterar tjocka delen neråt eller uppåt?
Är det krångligt att byta eller räcker det att lossa de 2 bultarna som håller dämparen upp och ner till eller behöver man hissa upp hela bilen?
De som sitter där i dag har rullat 25000 mil men det är bara på den ena sidan som bilen hänger ner, bör man byta båda ändå?

Tacksam för era expertråd /Tobbe
av lennart lundberg
Hej Du.

Det går inte att vända de upp och ner. Den övre skruven sitter snett in i dämparen.
Jag tror att den nyare typen som sitter ”upp och ner” är de som säljs nya och ska vara bättre än den som satt som standard på de tidigare modellerna med den tjocka delen uppåt. Du ska självklart byta bägge. Om du inte gör det så är risken att du får en sliten dämpare på ena sidan och en mindre sliten på andra sidan = en svajig bil vid krängningar och i gupp. Livsfarlig! Det du får gör är att låssa krängningshämmaren bak. Det jag ville framhålla är att båda typerna passar i fall du hittar några beg. som har suttit på samma bil vi bortmonteringen.

Lycka till.
Lennart 960
Användarvisningsbild
av 965 Cruiser
Kanon.
Jag köper nog helst 2 helt nya.
Men är det mycket jobb med att lossa krängningshämmarna?
Finns det någon beskrivning någonstans där man kan se hur det går till?
Behöver man lyfta hela bilen eller klarar man sig med en vanlig liten domkraft?

Stort tack
Tobbe
av lennart lundberg
Hej igen.

Det är inte mycket jobb. Du behöver inte ta bort hel krängningshämmaren utan det räcker med att låssa den där den är fäst och en kofot för att bända den lite i sida om jag inte mins fel. Är du lite händig så fixar du det. Ett tips pröva på
http://www.karstorpsbildemontering.se/
om de har några beg. dämpare från en och samma bil.

Lennart 960

Glappar det i stolen om du "rycker"fram […]

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]