Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mr208cm
Jag kollade lite..
Kalla mig gärna dum!!!!!
Sitter en "ventil" vid "trumman" som gasvajern sitter i motorn.
Den verka ska ha en vakkumslang el nått.Men var den ska gå till har jag ingen aning om..Sitter nämligen ingen där nu.
Kan d vara nått som påvärkar detta felet..

(KAN nada om bilar)
Användarvisningsbild
av Lilja
Bild

Något av dessa?

Sen vad det gäller startgas ska du ha motorn igång, sen spruta startgas runt om insugspackningen på motorn. Om motorn går upp i varv när du sprutar startgas vid något speciellt ställe betyder det att packningen är sönder där och motorn suger in startgasen och tänder det.
av mr208cm
Ok angående startgas..
Bilden så sitter det en extra "rulle" med en vajer som går in i nån slags grej.
Det är en konad gummi sak.
Å det är en slags fäste där som ser ut att ska ha en slang av nått slag
Användarvisningsbild
av Lilja
Antar att du menar vakuumklockan till farthållaren isåfall. Har inte så stor betydelse i detta fallet.
Prova att spruta startgas runt om insugspackningen. Alltså där insuget sitter mot toppen. Ena sidan har du grenröret som går ner till avgasröret, andra sidan har du insuget som går till spjällhuset där armen till rullen sitter. Är 4 rör som sitter ihopa med varandra kan man säga, ett för varje cylinder. Insugspackningen sitter mellan topplocket och insugningsröret, där ska du spruta startgas.
Hoppas du förstod vad jag menade :P
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: onödig citering av mr Lilja
av mr208cm
Ja men d kan d vara..Jag har farthållare på den men den ä ur funktion.
Ingen användning av den..
Jag ska FÖRSÖKA att förstå va du mena..Ska ut å testa det med startgas sen då regnet har försvunnit..hehe
Användarvisningsbild
av Lilja
Tog mig friheten att göra en bild.
Där jag ritat rött ska du spruta startgas, även på undersidan men kan inte rita där :P

Bild
av mr208cm
NU har jag kollat med startgas å får inget svar med den iaf..
Tomgång "vobblar" bara som vanligt.
När den har höjts medans jag sprayat ha jag kolla en gång till utan svar på samma ställe..
Så som jag fatta så ä d ingen läcka iaf..
Tbx till ruta "ETT"
Användarvisningsbild
av emwtur
du kan spreja startgas runt alla slangar som är kopplade till insuget,
Hur det funkar ?
Tjuvluft är när motorn får i sig luft som inte passerat gasspjället eller luftmängdsmätaren,
gasspjället funkar ju som en "strypning" - kommer det in luft någon annan väg så motsvarar det ju att du gasar lite
( en lättfattlig förklaring )
Om motorn suger in luft någonstans - och du sprutar startgas där , så kommer motorn att suga i sig startgasen istället och då kommer varvtalet att öka ännu mer !
det finns en massa slangar till ditt insug, alla kan läcka - inklusive vacuumservot till bromsarna !
/emwtur
av mr208cm
Men jag tror(tro gö man i kyrkan)att jag har kollat alla slangar. Svårt att komma åt alla men den ska väl reagera fast man år några cm från slangen.Alltid nån gas som når dit..
emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]

Typiskt för dåliga hjullager brukar var[…]