Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Casal
Vovlo_Henrik skrev:En anlednig till läckage kan vara att vevhusventilationnen eller flamfällan är tät kontrolera detta innan du startar upp motorn med ny packbox :-)-)
Du får gärna beskriva var dessa sitter eller med en bild! :)

Jag har i alla fall fått av den sista bulten så nu är allt loss och alla tre packboxarna ligger på golvet! :D

Bjuder på ett par bilder som visar hur jag gjorde på sista:

Bild

Bild

Så, närmast drevet som remmen går runt om sitter en stor mutter som remmen är dragen igenom, syns ju inte så tydligt.

Det var nog inte packboxarna som var felet alls. Kåpan som håller de två nedre packboxarna var det tre skruvar som satt fingerhårt och en skruv höll på ramla ut. Packningen hade gått sönder och en del av den såg jag aldrig, så det läckte nog där det inte fanns något som kunde täta.

Jag tyckte det var svårt att se, men packningen till den kåpan går den bara ner mot oljetråget och slutar där? Inte att den går ut på oljetråget eller liknande?
av Rushdie
Cykelstyre is the shit! :)

Packningen du talar om kallas bland annat "transmissionspackning"... eller Front Crank Seal Housing Gasket.

Ser ut så här:
Bild

Och placerad på blocket blir det såhär:
Bild

(jag har samma problem... och nej, jag har inte fixat det än :))
av Casal
Hehe, det är klart!

Det är allt fixat nu. Den nya packningen (original volvo 65 kr) var i nederkant kanske 1 cm extra lång så den skärde jag av i kanten mellan oljetrågspackningen och blocket. Men det är ju svårt att få det helt perfekt tycker jag, så jag tog massa flytande packning och görade på där så blev det så fint då. Läcker inget nu.

Men glöm för fasen inte att dra bulten vid vevaxeln ordentligt, jag drog med mutterdragaren bara, det lossade efter 15 minuter och förstörde den yttre "kilen" på kamdrevet på vevaxeln. Bilskroten sa att det var ett vanligt klantfel när jag skulle ha nytt drev. :roll:

Man ska även efterdra så dom.

Jag har noll bilmeck-erfarenhet så jag visste inte vad som krävdes. Men far som har varit bilmekaniker i större delen av sitt liv såg till att jag drog åt bulten med förlängare stenhårt samtidigt som han slog på röret med handslägga (stor hammare).

Jag har inte orkat byta drevet ännu, men det sitter åt sedan min fars åtdragningsmetod utan yttre kilen, trots kört en halv tank. Men det är la bara för att jag har haft med mig alla verktyg jag använde för att dra åt remmskivan på nytt. :wink:

Får byta det imorgon kanske...

Ahaa det visste jag aldrig. Jag har alltid bromsat[…]

Volvo car UX

Ofan det där har jag inte lagt märke til[…]

Har bytt de flesta delarna utefter kabelhärv[…]

Fel kategori här för din bil tyvärr[…]