Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av vassle
hej, skulle öka tomgången till ca 800 varv idag, men när jag vrider på fördelaren så händer ingenting, den står kvar på 12 grader, har kollat med tändlampa men den varken varvar upp eller varvar ner, kan felet ligga där tro, jag köpte nya kablar och stift idag.
Användarvisningsbild
av emwtur
vassle skrev:hej, skulle öka tomgången till ca 800 varv idag, men när jag vrider på fördelaren så händer ingenting, den står kvar på 12 grader, har kollat med tändlampa men den varken varvar upp eller varvar ner, kan felet ligga där tro, jag köpte nya kablar och stift idag.
Du kan ha en tändlägesgivare på svänghjulet - vissa modeller har hallgivare i fördelaren - av din beskrivning så låter det inte så !
vassle skrev:har nu kollat värden, CO 0.6(0.5) CO2500 0.5(0.3) HC 221(100) Lambda 1.04(0.96)
högt CO , Högt HC - lambdat säger att motorn går magert !

kolla om katalysatorn skramlar ! - lutar åt att den inte mår bra - men kolla först att motorn inte går ojämnt !

/emwtur
av Pettersson930
Jag skulle haft högt CO och HC värde (ombesiktning med lite etanol itanken så kom jag igenom). Men, om CO och HC är högt, säger alltså lamban åt motorn att den behöver mer bensin? Då min verkar dra något så in i helvete mycket.
av vassle
okej okej, satte dit en kontakt om var glapp som stack ut vid slangen vid luftfiltret då började emmisionslampan lysa, den oranga med grönt i ni vet, frågan är ju om det är lambdan eller katalysatorn.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vad för kontakt? Om du hade loss den med motorn igång är det inte så konstigt att lampan tänds. Kolla vad du har för felkoder. Om du får 121 eller 122 har det med den kontakten att göra.

Har du läckage på avgasröret? Det måste vara helt tätt framför lambdasonden, annars får du in friskluft som lurar sonden.
av vassle
jo det är tätt, det var luftmassemätaren jag drog ur och satte i, hur släcker man den isf, något läckage ska ej finnas, kan det testas på något sätt, vet ärligt talat inte vad jag ska göra, hur kollar jag felkoderna
av vassle
Du kan ha en tändlägesgivare på svänghjulet - vissa modeller har hallgivare i fördelaren - av din beskrivning så låter det inte så !
menar du att den är trasig eller att jag ändrar tomgången där
av vassle
vassle skrev:har nu kollat värden, CO 0.6(0.5) CO2500 0.5(0.3) HC 221(100) Lambda 1.04(0.96-1.04)

sådär ska det vara,kollade besiktningspapper igen och lambdavärdet låg precis på det högsta
Användarvisningsbild
av emwtur
vassle skrev:
menar du att den är trasig eller att jag ändrar tomgången där
Skall jag vara ärlig är jag inte alls med på varför du pillar på fördelaren för att justera tomgången,
men eftersom du nu ändå gör det ;
så finns det två tändlägesgivare på olika 745:or -
hallgivare i fördelaren eller lägesgivare under fördelaren som läser på svänghjulet , Om tändläget inte ändrar sig när du vrider fördelaren så lär du ha givaren på svänghjulet!

Har du katalysator på bilen så finns det nog inga möjligheter att justera tomgången - den styrs av motorelektroniken som reglerar tomgångsmotorn, under spjället !
/emwtur
Användarvisningsbild
av emwtur
vassle skrev:
vassle skrev:har nu kollat värden, CO 0.6(0.5) CO2500 0.5(0.3) HC 221(100) Lambda 1.04(0.96-1.04)

sådär ska det vara,kollade besiktningspapper igen och lambdavärdet låg precis på det högsta
Kolla efter avgasläckor mellan motorn och katten ( även små läckor kan lura lambdan)
se till att motorn inte har några tändningsproblem - inga misständningar eller ojämn gång !

/emwtur

Typiskt för dåliga hjullager brukar var[…]

Hej alla glada! En liten fråga till grabben[…]

Strålkastarbyte

Tack för en riktigt bra och informativt "[…]