Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bollox
Sunkig plast eller inte men det verkar som om det ALLTID är högersidan som vitnar först... För mycket bensinångor från avgaset kanske? Men om ni inte vill slipa o lacka o hålla på så ta o spreja lyktan med startgas! Det håller i några månader! :idea:
av carl
Häftigt! Får se, jag har inte tagit itu med det ännu. Bekväma lösningar är ju trevligt. :)
av koola
På mina glas provade jag att bara spraya med klarlack, de blev hundra ,får se hur länge det varar..... :idea:
av Gobbe
När jag ändå rubbade bilen (med SONAX) så passade jag på att rubba baklyktorna med. Blev som nya!
av Masken
Innan besiktning sprejade jag med startgas och det funkade bra, ser fortfarande bra ut, en månad senare.
av Gabber
Autosol funkar bra att polera plast med.
Användarvisningsbild
av m[a]ster
Hej.. ja då var man ny på ett nytt ställe då.. hehe hej på er föresten...

ja slipa med våtslippapper och sen spraya ja på klarlack... de blev som nya mina bakljus
Ta bort bakljusen och börja slipa dessa med 800 våtslip, om du inte är bekant med vad våtslip innebär så är detta ett papper man håller vått så att det inte läggs igen. Detta ska göras för hand, går relativt fort och ger ett bra resultat, om det sitter riktigt hårt så ha tålamod eller gå på med 600 före, men med 800 efter.

När du är klar med detta så är detta ett ypperligt tillfälle att tona bakljusen om du vill det, tänk på att röda blinkers inte är tillåtet, en självklarhet men i vilket fall... sedan på med klarlack, slipa inte på toningen! -finns att köpa lite överallt på mackar och dylikt.

Att rekomendera är naturligtvis 2 komponents lack, men på ett par bakljus så ska detta inte vara nödvändigt, duger bra med 1K klarlack på sprayburk...
När du klarlackar bör du tänka på att inte få sk. ''torr-ryk'' eller rinningar. så se till att ha bakljusen liggande och när de är blanka, sluta spraya. detta kan upprepas flera ggr efter varandra, 2 ggr, kanske 3 är att rekomendera, inte heller vänta tills det har torkat utan det ska vara klippigt innan nästa vända.

och vad gäller polermedel på plast! NEJ!!! kan missfärga plasten och aldrig bli bra igen, en kompis till mig gjorde det misstaget på sin 850s kofångare...
polermedel ska bara användas på lackade ytor med klarlack på eller på solid färg.

Hoppas jag hjälpt någon som inte visste detta, efter detta schema har jag gjort iordning mina bakljus och har fått ett topp-resultat, lite arbete, men ser nya ut och får dessutom en ny slagtålig klarlacksyta.

Mvh/Jonas
Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det ver[…]

Tysta sommardäck V90

245/45-19 är inte med på volvos lista. […]

Polestar 4

Jag följer flera Polestar grupper på Fa[…]

Hi Volvo fan :-) I`m new hear so its my first thr[…]