Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av scorpio63
Min fläkt började oxå leva jävulen för ett tag sedan.
När jag plockade ut den så ser jag att fläkthjulet i plast har ett "d" spår som axeln ska passa i, men axeln är rund så hjulet sitter vara fastklämt med en bricka och mutter :evil:
Lite stålplast som byggde upp plasten vid fästet fixade oljudet.
av nordic
timor skrev:Sitter inte 2 av dom nedre skruvarna både i handsfacket och skyddsplasten för benen ?
Kommer inte ihåg riktigt, men jag tog bort handsfacket iaf.
Alltså, "luckan", kan hända att man inte behöver.

Det lär väl märkas ?

Tack för alla svar nu är oljudet borta. Behövde bara ta bort skyddet under handsfacket (sitter med 3st plastskruvar)
Lossa kontakten till fläkten, och en skruv som håller fläkten, skruva på fläkten som sitter gängad. Sedan var det bara att ta bort lövet :D ,otroligt att ett löv kan föra så mkt oväsen.

mvh nordic
av bizon
dalldall skrev:pyset är när spjällen ställer om sig, om du inte har en vaccumläcka nånstans såklart! varför skall handskfacket bort?
På min bil pyser det hela tiden, verkar som att det uppträder när "fram" utblåsen är aktiva om ni förstår vad jag menar, i alla fall är det tydligast då. Har jag spjällen i läge "upp och ner" pyser det nästan ingenting. Det funkar perfekt men pyset är väldigt irriterande. Vad kan detta vara??
Användarvisningsbild
av emwtur
pyset är säkert en vacuum motor som gett upp.
kolla om du kan få ut blåset i alla uttag.
På min maskin fick jag fullt blås upp och ner . men inget i uttagen i panelen.
ett billigt trick är att helt enkelt plugga slangen till den motor som läcker. ljudet försvinner och dom andra motorerna fungerar bättre.
/emwtur
av bizon
emwtur skrev:pyset är säkert en vacuum motor som gett upp.
kolla om du kan få ut blåset i alla uttag.
På min maskin fick jag fullt blås upp och ner . men inget i uttagen i panelen.
ett billigt trick är att helt enkelt plugga slangen till den motor som läcker. ljudet försvinner och dom andra motorerna fungerar bättre.
/emwtur
Tack för tipset! Hur kommer man åt dessa vaccum motorer? Var sitter de? Måste man ta bort hela i-brädan?
Användarvisningsbild
av emwtur
tre stycken motorer ( om jag inte minns fel ) sitter rakt ovanför din gasfot !
om du tar bort "sparkskyddet" på förarsidan så sitter dom där.
en av motorerna har TVÅ vacuumanslutningar !
Jag satte dit en bit spolarslang på en motor i taget och sög själv och kollade att dom var täta.
( du KAN ju ha problem med slangarna till motorerna också)
Styrdonet sitter ovanför passagerarens fötter !

skickar med en kul länk om en verkligt vild metod att byta dom - inget JAG rekommenderar
http://www.volvoclub.org.uk/faq/Heating ... pped700900

/emwtur
av bizon
Ingen i Göteborg som är sugen på att göra sig en liten hacka och kika på mitt oljud..? :D
av bizon
bizon skrev:Ingen i Göteborg som är sugen på att göra sig en liten hacka och kika på mitt oljud..? :D
...eller om någon kan rekommendera ngt ställe i eller kring Göteborg som kan titta på detta? En vanlig verkstad har nog varken lust eller kompetensen att göra detta... eller har jag fel?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Kan det vara samma fel jag har på min 940? Alltså någon vacummotor som hängt sig.
Det är ett konstant pysande ljud så fort motorn är igång förutom vid gaspådrag då det upphör, för att direkt börja pysa igen när man slutar accelerera.
Användarvisningsbild
av emwtur
säkert ett vacuum läckage - kolla att inte ljudet kommer från taket bara .
Kan vara innertemperatursensorn i innebelysningen - den "drivs" med vacuum den också och kan låta när den är full av skit !

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockh[…]

Val av motorolja

De heter samma så då är det samm[…]