Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Vovlo_Henrik
De har inte ändrat på deras gummi blandning det är en sak som jag vet med all säkerhet :twisted:

De kanske har kromade till en del och andra inte :???: Inga av de ok jag köpt har haft kromade kolvar, dett gäller inte bara biltema utan många andra bildelskedjor säljer bromsok som inte har kromade kolvar :x
av Lillpricken
Ni som haft problem med att damaskerna "murknar upp": Har ni testat att reklamera? Här är HELA korrespondensen mellan mig och Biltema:

Frågor:
"Hej

Funderar på att köpa en uppsättning med nya bromsok till min 940 hos er. Rykten figurerar och jag vill därför fråga:

1. Finns de som hävdar att dammtätningarna på era bromsok vittrar sönder oerhört snabbt. Har ni kvalitetsproblem med detta?

2. Ytterliggare hörsägen att kolvarna i oken inte är kromade, utan helt obehandlade. Sanningshalt i detta?"

Svar från Biltema:
"Hej
När vi introducerade våra bromsok i sortimentet för ett par år sedan levererades den första omgången med en gummiblandning för varmare breddgrader.
Detta fick till följd att gummitätningarna sprack vid kyla.
Felet upptäcktes snabbt och åtgärdades, problemet är nu borta.
Kolvarna i våra ok är kromade så där stämmer inte hörsägen.
Vi kan varmt rekommendera våra ok till din bil.

Hälsningar / Best regards

Mats Möller
Biltema Kundservice"

Följdfråga:
"Tackar för ett tydligt svar. Om dammtätningarna ändå skulle visa sig brista i kvaliteten, på det sätt du beskriver, borde väl detta gå att reklamera, eller åtminstone omfattas av någon form av garanti?"

Svar från Biltema
"Hej
Javisst, spar kvittot i tre år lämpligtvis bland bilhandlingarna.

Hälsningar / Best regards

Mats Möller
Biltema Kundservice"
av Lillpricken
Här kommer feedback på Biltemas bromsok:

Köpte 2st bromsok på Biltema våren 2009, 1st vänster fram och 1st vänster bak. Det som hänt är att dammtätningarna till glidkolvarna på främre oket murknade upp efter första vintern :( . Bakre oket fungerar fortfarande klockrent och dammtätningarna för bromskolvarna är intakta på båda oken. :P
av inkognito
Jag köpe framvagnsstag till passaten jag hade från biltema, de kostade 1/3 av originalstaget, men det höll 4 månader, innan gummit till kulleden var sprucket isär, och jag hade inte kvittot kvar. Så gummit i deras delar verkar av undermålig kvalitet.
Användarvisningsbild
av päpplet
Enda jag köpt på biltema av gummi och varit nöjd med är nog deras torkarblad annars brukar det mesta torka och spricka rätt fort.

Undrar hur många nyfödda sverige skulle få den dagen dom börjar sälja blåa kondomer :lol:
av inkognito
päpplet skrev:Enda jag köpt på biltema av gummi och varit nöjd med är nog deras torkarblad annars brukar det mesta torka och spricka rätt fort.

Undrar hur många nyfödda sverige skulle få den dagen dom börjar sälja blåa kondomer :lol:
Hahaha ja det kan man undra =)
Användarvisningsbild
av emwtur
bara inte dom färgar av sig också ...
av Krillex
Det lönar sig o köpa originaldelar :) Billigare i längden och mindre krångel ;)
Mitt tips bara :)

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]