Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dalldall
i boken benämns inte 940 turbo med et, jo jag vet att 230e har k jetronic istället för l jetronic, men vad heter toppen på 230 e? kanske likvärdig 531? isåfall kan man ju bara plugga hålen till insprutarna! så vad jag förstår är 531 toppen ovanlig? är det samma 531 topp 240 o 940? borde det ju vara!
av Vovlo_Henrik
940 har aldrig haft ET. Toppen på E-motorn är en 530, men kan även finnas med 405 som är uppbyggd på samma sätt som en 531 men med mindre kylkanaler och uttag för spridare (går att plugga) :wink:

En 531 är alltid en 531 oavsett om den sitter i en 2/7/940 :-)-)

En 531 är ovanlig men inge svår att få tag på om man vill ha en sådan, priset är kring 1500:- om den är orginal och orörd :wink:
av volvodennis
jag slängde i en v-kam i min b230f så sent som igår och den går skit upp till 2000varv och ingen tomgång men sen går den bra. men nån som vet vrf jag inte har tomgång och vrf den går hackigt på dom låga varven? tacksam för svar :)
Användarvisningsbild
av cb2ms
Stoppa i en VX-kam i sommras. Motorn tappa lite av bottenvridet, men den fortsätter att dra över 3000 rpm. På det hela taget blev karaktären lite mer som en "mordern" motor. Förbrukningen ökade lite, men inte mycket nästan inom felmarginalerna. Omkörningsförmågan har blivit bättre, samt draget på femman runt 100km/h är mycket bättre nu. Dock kan man få växla ner lite tidigare än förut.

Så på det hela taget: Jo det blir en liten skillnad. Inget större jobb eller pengar att byta axel, så har man inget annat för sig kan man gått göra det :)

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]