Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

gott jobbat !

Nu finns det ett antal människor som är mycket kunnigare än jag på avgaser och sånt
så ta inte mina gissningar på FÖR stort allvar.
men
ditt lambda ser ju helt ok ut - alltså verkar ju motor, insprutning och tändning fungera bra - det ser ut som om katten sett sina bästa dagar.
det är en stor utgift så jag rekommenderar att du kollar om du får fler kommentarer innan du börjar byta !

/emwtur
Olja och filter bytte jag för sisådär 300 mil sedan, men luftfilter glömmer man ju alltid... Har haft av stiften och de ser friska ut.

Besiktningsmannen var också lite inne på katalysatorn. Hur är det med Biltemas katalysatorer? Är de något att ha?

Kan i alla fall konstatera att med nya stötdämpare och frisk krängningshämmare har jag fått en helt ny bil! Nu kan jag passera ojämnheter i rondeller utan att gå upp på två hjul...
Mattias Jönsson skrev:Olja och filter bytte jag för sisådär 300 mil sedan, men luftfilter glömmer man ju alltid... Har haft av stiften och de ser friska ut.

Besiktningsmannen var också lite inne på katalysatorn. Hur är det med Biltemas katalysatorer? Är de något att ha?

Kan i alla fall konstatera att med nya stötdämpare och frisk krängningshämmare har jag fått en helt ny bil! Nu kan jag passera ojämnheter i rondeller utan att gå upp på två hjul...
Köp hellre en begagnad originalkatt. Men då ska du vara säker på att den typ gått max 8k mil och att den är hel.

Jag köpte en av en polare till en mitsu evo jag hade och det funka kanon. De på Biltema funkar men hur länge vet man inte.
CO ser ut som det ska göra när det kommer ur motorn, alltså innan katalysatorn. Så det skulle kunna vara den som är kass. Men HC borde inte ligga på 228 då, det borde inte vara så högt innan kat. Så det räcker inte med kat, nånting höjer HC. Kan vara bensin i oljan, tändkablar/stift, insugspackning...

Men det finns ett alternativ till: Nånting i motorstyrningen gör att den är för fet, katten funkar och tar med det från kanske 2% till 0,5% som du får på pappret. Ett litet läckage på avgasröret höjer lambdavärdet som annars skulle bli lågt när motorn är fet. HC-värdet talar för det alternativet.

Om du inte hittar minsta läckage på avgasröret (ställ bilen på lyft eller pallbockar, starta och be nån hålla för med en trasa i bak när du lyssnar och känner längs hela röret) så tror jag på katten. Skramlar det i den så är ju saken klar...
Det säkraste är att mäta före och efter, men det kräver ju avgasmätare...
Det känns som att det är dags för en lördag i solskenet tillsammans med kamraten - före detta banracingföraren och besiktningsmannen - i grannbyn. Han är i o f obotlig Wankel-fantast och är väl sisådär pigg på att rota i en gammal Volvo. Men han har en avgasmätare i garaget... 8)
Häftigaste motorljudet jag någonsin hört var en vråltrimmat wankel med turbo och öppen dump :-)
lät som "alla dammsugares moder" :-) dessutom small den som ... varje växling :-)
Rally Special för 20 år sedan ....
nåväl - låter bra att du mäter upp innan du byter !!
/emwtur
Elpriset

900 kWh landade på 2800 kr inkl fasta avgif[…]

Ladd problem Volvo 760

Vad får du för spänning om du m&au[…]

Alla pratar om el, diesel och bensin bilar. Vad h&[…]

Hur håller ni era skivor rena på laddh[…]