Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lirum
ja man får ju hoppas att man kan hjälpa någon annan för detta va ju meckigt värre..

visserligen är Sos international grymma och hjälpsamma men man vill ju ändå få hem bilen och all packning, flyga går ju men då måste man ju ner igen och hämta bilen när den är hel och lagad..

p.s det är alltid Sos international man ringer när något har hänt dig själv eller din bil utomlands. Dom fixar rubbet, helt grymt med en sån hjälp... lördag som söndag.. (verkstäder har visserligen inte öppet helger men bärgarn bokas av Sos).. brutet ben, dom fixar taxi-flyg-sjukhus etc... outstanding service

tips: dessa uppgifter måste alla skandinaver ha i sin bil alt mobil

SOS International a/s 24-timers alarm: +45 70105050

linus
Användarvisningsbild
av sidhabo
Men ska du byta pumpen själv eller hittade du nån verkstad som gör det ? Inte helt obökigt att byta den .... Men ni har ju verkat rätt kompetenta hittills ... så bytet är la en baggis :D Grymt trist att fastna med bilpaj mitt i utriket :(
av Lirum
nej vi låter en Volvo service verkstad göra det. Ironiskt nog vart man än kollar har de rika Schweizarna har dom Volvo, alla har Volvo och vår bil pajjade mitt i mellan 2 st auktoriserade Volvo verkstäder. Det är dock väldigt ont om lite äldre bilar här, alla har nya bilar och verkstadskillen bara skakade på huvudet när han blev varse att en ny pump måste beställas. dom är nog inte vana att laga, bara köpa ny bil ha ha.. Dom verkar inte vara så berörda av världsekonomin nedgång ;-) Bogseringen va snabb och lätt (fick visserligen vänta till kl 7 på måndag, bilen gick sönder lördag kl 15 men bilen stod inte akut utan i ett villaområde, vi inväntade helt enkelt tills verkstaden öppnade)
av Lirum
Tjena Volvosar

Ja ni som har följt vårt dilemma i Schweiz återkallar jag återigen er uppmärksamhet. Jo idag kl 11.57 kom den pump vi köpt på en skrot i Skåne till Nyon (norr om Geneve) med Dhl.

Teknikerna upptäckte till vår förfäran att själva pumpen som kom från Sverige va mkt mindre än den vi hade. Vår ser ut som en silvrig redbullburk. Efter test med båda pumparna utan relä märkte vi att vår gamla verkligen inte fungerade men den nya gjorde det. Den va visserligen mkt mindre men borde fungera. Eftersom Det finns olika pumpar med olika utseende (orginal, mekonomens, biltema etc) borde det fungera.

När den nya va monterad kunde den inte pumpa med tillräckligt tryck. 1.5 bar, En normal ny pump skall pumpa 3 bar. Teknikerna tog ut den nya, åkte till nån skrot (fanns tydligen en skrot i närheten utan vår vetskap, fatta att vi blev ursinniga) och fick tag på en pump till 850. Den kunde inte heller trycka upp tillräckligt med tryck. SUCK..

Då ringde jag till skroten där min far köpt pumpen och rådfrågade, han sa att det inte skall spela någon roll, liten som stor och att den vi hade fått fungerade på en Volvo turbo b230fk 1996 innan om INTE vi hade nån speciell turbo. Vårt reg är juu068 och på det borde man väl alltid se vilken typ av motor och exakt bil vi har??? En pump under baksätet inte 2. Tror det sitter ett bränslefilter under bilen vid förarsätet (eller vad är det för burk, nån?)

Hela verkstaden satte sig och sökte på nätet, först nu fattade dom vårt problem, bott på motell, sovit på gräsmattan vid garaget och vill verkligen verkligen hem (började dessutom jobba i måndags) fick dom återigen tag på en Ny pump i Geneve. En till, det som va så omöjligt i måndags, det som fick oss att beställa ny pump via Dhl från Sverige, bo på hotell igen,,,...Schweiz som skall vara känt för ordning och reda. Ja ja det gör nog så gott de kan i deras anda o lunk.

Ok nu håller vi tummarna att denna pump nu skall rädda vår bil.. Är det annars nån annan som kan begripa varför en pump inte kan pumpa upp trycket? Måste det vara original pump? Den vi fick är kanske hälften så lång men i metall. Har lite svårt att hitta bilder på de olika pumparna men vi har en sådan här från början, det är den som lagt av.
http://www.annonsborsen.se/reservdelar_ ... 72872.html

Den vi har fått ner har jag inte hittat nån bild på tyvärr men den är ju som sagt mkt mindre.
Vi har kopplat förbi reläet, kollat att alla kablar är hela och inte klämda. bilen går nu men väldigt hackigt, när man trycker ner gasen hostar den och får helt tydligt inte tillräckligt med soppa, först efter ett tag kommer den upp i varv. Den kommer inte hålla hela vägen hem mao.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Fan vilket oflyt ..... Jag bytte pump i tanken på min 740 -88. Den såg inte exakt likadan ut om orginalet men funkade ändå. Går den verkligen så dåligt att ni inte kommer hem då ....
Gasa försiktigt ... :roll:
Användarvisningsbild
av sidhabo
Lirum skrev:jag hade mer än gärna velat köra hem men nej, rådet från gubbsen är negativt...
Scheisse eller vad det kan heta down där .... :(
Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?

Insekt löser ut larm?

Kanske en mus ? Prova sätt en fälla ladd[…]