Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
ventiltätningarna sitter väl i överändan på ventilstyrningen och skall hindra olja från att rinna ner utefter ventilskaften ?
(liten "gummiring" innerdiameter som ventilskaftet - antagligen en kant som skall träs över en fläns på ventilstyrningen)
/emwtur
av metalHJ
Jo, för jag diskuterade saken med meckarpolaren och även han var lite frågvis kring detta med ventiltätningar. Man har hört ordet, men aldrig riktigt vetat vilken funktion det har.

Jag är inne lite på att slipa in ventilerna på nytt också, och byta lyftarna på 6'ans cylinder då det funnits antydelse till knackningar där (Sporadiskt). Men det mest intressanta nu är om det är nödvändigt att skicka in på planing?? Som sagts tidigare var det svårt att mäta med traditionella mätverktyg, då det rörde sig om uppskattningsvis en halv millimeter som värst. Alla tips kring detta uppskattas stort!
Användarvisningsbild
av emwtur
pettsson brukar varna för planing av vitblockare!
vet inte om samma gäller din motor.
packningen kan nog bara ta "lokala" ojämnheter - det är snarare så att du drar toppen jämn med bultarna - mät på din gamla packning så finner du nog att den är jämntjock.
/emwtur
av metalHJ
Sexan är i stort sett snarlik femman, som jag fått uppfattningen av att han är väldigt kunnig på! Största skillnaden är en mindre cylinder...

Jag själv kan inte uppfatta det som növändigt att plana, men jag frågar hellre en gång för mycket nu när jag har toppen av. Det är ju alltid sånt prat om planing och portning vid topplocksrenoveringar. I och med att det är första gången jag sysslar med denna typen av motorjobb, kan jag nog framstå som lite frågivs :lol:
av metalHJ
Men efter mässan igår på Elmia, och man kände på nyportade toppar sticker det i fingrarna att skicka in toppen på portning. Vilken skillnad det kan bli! Frågan är ju mer kostnaden för portning, någon som har uppfattning?

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]