Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
Sparkz skrev:Skulle inte tro att bilprovningen tänker på om det sitter M46 eller M47 i bilen.
Sant, men man måste vara beredd på att dom kan reagera, eftersom ingen Glt 16V är levererad med M47. :D

Mvh/ Adde
av Arne
Då du säger att du har problem med M46:an och skall montera en M47:a så kan jag säga dig att då får du STORA problem. M46 är en mycket bättre och kraftigare växellåda.
av Strajpet
Ingen av lådorna är något att hurra för direkt. Sen att det skulle vara sån extrem skillnad på dom så att man med en 16v skulle märka någon skillnad under normal körning med eller utan släp är bara skitsnack. Ingen av dom går sönder i vilket fall så vida man inte kör med förlite olja eller får tag i en låda som har varit använd av en lite gasglad 18 åring. Kör själv med m47 i min turbo då jag tröttnade på att krabba med att få odn att funka under dom 3 bytena som jag gjorde förra sommaren samtliga var m46, visseligen sjuger ju m47an med på sista värsen men den har iaf hållt en hel sommar av hårt piskande på streetrace.
av Danilo
m-47 är dynglådor. skrapljud på 3an 0ch femman mycket vanligt
av Arne
Ramon skrev:
Arne skrev:Den 5-växlade M47 växellådan du syftar på vill jag bestämt avråda dig från att montera in, den är helt enkelt för klen till din 16v B230 motor. Det är en sämre växellåda än din M46:a. Om du nödvändigt ska byta till en 5-växlad manuell låda så bör du ta en M90 från en 940.
Blir inte alls lätt att få igenom en 740 på besiktningen med en M90, rättare sagt går det inte vad jag läst... Detta på grund av att 740 aldrig levererats med M90, och SBP vill ju ha papper osv. På det, vilka alltså inte finns... Har läst det på många ställen, så det stämmer antagligen.
Läste i TPC:s forum under Avancera trimning under rubriken "Hur man reggar om fordon" sidorna 1-14 att tom. -88 års modell går det att få intyg från märkesverkstad att motor, växellåda är ok. Det räcker alltså att åka till närmaste Volvoverkstad för att få detta intyg.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]