Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Maxwell
I 740 med A-motor (B230A, förgasare) och är väl lättast att hitta på ex. skroten. Sen sitter den kammen även i B230ET och även i 240 med B200/B230E-motorn. Kolla så att kammen har fördelarspår, vilket de alltid har i 740 (även om motorn har blockmonterad fördelare) och ibland i 240. Den går även att hitta i B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84), B23E (84) men då saknas sannolikt fördelarspår.

//Maxwell
Användarvisningsbild
av siviak
Maxwell har koll, we like!!!! Tack för info... Blir till att försöka hitta en lågmilare på skroten i veckan :P
Men jag har dock inte fått svar på frågan huruvida det påverkar bränsleförbrukningen... Jag ligger nu på 1,2/mil blandad körning, kan lyckas med 1,1/mil om jag är tråkig, men om jag landar på mer än detta är det knappt värt det längre... Bistra tider för Volvo numera ju :(
Användarvisningsbild
av Maxwell
Jag kan ju en lättryckare som jag ställt upp laddet på till 1 bar och i den har jag just en A-kam. Ang förbrukningen så har jag inte märkt att den skulle ha gått upp något, och har den det så är det inte pga av kammen utan att det är så för*annat roligt att gasa... :D Så skaffa en A-kam, det är ett enkelt och billigt sätt att få lite annorlunda karaktär på motorn. Milen spelar inte så stor roll faktiskt. Är bilen/motorn välskött med regelbundna oljebyten så skall det inte vara någon fara om den rullat 30K mil eller mer, en kam är ju inget som slits om den inte missköts. Kolla så att nockarna ser blanka och fina ut samt att det inte är slitet där packboxen mot kamdrevet sitter, är det slitet där kan man få problem med oljeläckage även med en ny packbox.

//Maxwell
Användarvisningsbild
av erikn
Hoppar på den här tråden lite. Jag har tänkt byta topp då jag misstänker att den är dålig, det kanske bara är packningen men jag tänkte att när jag ändå håller på så. I alla fall, jag har på gång en 530 som är nyplanad och slipade ventiler med T-kam, och enligt Maxwell ovan så är den kammen inget vidare. Då undrar jag ju vilken kam jag har, och vad jag läst så ska det stå på baksidan. Hur rent praktiskt kollar man? Skruvar man bort fördelare och kollar med spegel där bakom? Har inte försökt än, vill veta hur man gör innan jag kollar. Om det skulle vara så att jag har annan kam på min så skulle jag ju kunna flytta över den till nya toppen.
Jag hoppar i tråden och lånar lite också!
jag har en 944a med vx3 cam o 531 topp utan turbo.. men han är extremt slö under 4000.. fattar inte varför?
Användarvisningsbild
av erikn
Jo jag har läst lite mer nu, T-kammen ger tydligen bra drag upp till ca 4000 varv, A-kammen ska ge liknande bottendrag men fortsätta lite längre upp i varvtalen. V, VX och VX3 är mer för gasvilliga, fast VX3 ska vara bättre på lägre varv. Då jag har automat är nog T-kammen OK för mig, men skulle kunna byta till en A-kam om jag kommer över en. Jag vill mest ha draget på låga varv.
Det håller jag med om att vx3 är villiga på höga varv. men man vill ju inte behöva varva ut motorn till max för att få lite drag :P jag skulle nog vilja ha lika mycket drag hela vägen stället. T.ex min kompis som köpte en 740 nu. han kan fan så still på ren asfalt och ståbörna på 2tusen :S ingen turbo...
det är sjukt tycker jag... och han har jämnt drag hela vägen..
av ramb0
själv så har jag en a-kam som är omslipad till mån-kam. den är högvarvig och bra mycket vassare en v och vx3 kamen! efter 3500 så bara smäller det till! någon som är intreserad av att köpa?? finns i linköping.
Nya Volvo XC70 PHEV

Nu har produktionen startat, går fortare Kin[…]

Tror du missförstår mig. Jag slå[…]

Det blev gates kamremssats.

Välkommen ut i trafiken

Den där ser ju trevlig ut, bra färgs&aum[…]