Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

FSS skrev:
Fluffen skrev:På B230 ska kamremen bytas var 5:e år eller 75000km.
De andra drivremmarna kan ju vara bra att byta samtidigt.
Är vattenpumpen okej?
Antar vattenpumpen är okej, har inte haft problem med kylarsystemet.
Förutom att det läcker lite från topplockspackningen, inte mycket, pytte lite har jag sett trängt ut.
Dock är det ett helvette att byta topplockspackning, och eftersom jag inte klarar av så avancerade saker så är det bara att titta åt det andra hållet när det gäller det felet :/
Var någonstans? det är inte så att det läcker mellan toppen och pumpen?
Den är ju nämligen också ansluten till toppen.

Claes
torkarblad, skivor, klossar, alu.fälgar(499 - 699 st),bultarna som håller ihop katten med främre rör brukar bli tunna som hårstrån med åren, finns nya 3 delade fläns ringar på biltema för att kunna byta på plats, lampor, extraljus, gummimattor, avgassystem, våtservetter för instrumentbrädan (1/3 del av priset på macken), bilvårdsprylar (shampo svamp.....), bättringsfärg.
puh listan kan fortsätta för evigt, själv bor jag nära och är på "gubbdagiset" 1-2 gåmger i veckan, handlar inte alltid bara tittar vad som finns.
De har ju prylar till mc:n nu för tiden oxå, ska ner snart och köpa bromsklossar, säsongen är nära :D

Claes
Claes74 skrev:
Var någonstans? det är inte så att det läcker mellan toppen och pumpen?
Den är ju nämligen också ansluten till toppen.

Claes
Var ute och tog lite coola bilder på min extrema motor :)
Hittade även vart den läckte, var någon liten packning, såg tom. enkelt ut att byta.
MEN, bilidiot som jag är, jag vet inte ens vad den packningen heter :P
Därför bjuder jag på lite bilder (Tagna med mobilkamera så ha översende):
Ska försöka beskriva bilderna så gott jag kan, klicka på dom för att få dom i full storlek:
Bild
Helhetsbild på monstret

Bild
Närbild på motorn

Bild
Såg ut som något har läckt

Bild
Det gröna är kylarvätska :) Och det är den packningen som jag antar behöver bytas, men... vad heter den :D

Bild
Något som läckt där också?

Bild
Samma ställe som andra bilden åvan.

Bild
Kunde inte måtstå att kolla ner i hålet ;) Och till min förvåning, vad är detta :S Sliten kam-axel (skratta inte om det är något annat :P)

Bild Bild
Och sedan hittade vi en kabel som inte ens var ikopplad, TROR den går till generatorn

Så en såndär packning, vad heter den? Är den enkel att byta? Verkar se ut som det bara är att lossa på någon skruv och byta packningen.
Ser det ut som jag behöver något mer? Klossar/Skivor/OK köpes på lokala skroten, nytt, till vrakpriser :)
Bytte ju broms ok bak så kanske köpa en burk röd hammarlack :)
Motortvätt är något som kommer inhandlas, jag lovar :)

MVH
Kolla upp alla slitdelar och vad du behöver för nya verktyg. Biltemas verktyg med 10 års garanti tycker jag är bra.
Hammarlacken bilema säljer är också bra. Jag har målat mina ok med dem.
De inringade sektionerna är inget du behöver bry dig om, nocken på kammen ser däremot lite svartprickig ut.
Hur allvarligt det är låter jag vara osagt, förmodligen går motorn 20000 Mil till...
kammen behöver du inte oroa dig för, kanske behöver justera ventiler på sin höjd. läckaget på bild 3 o 5 är olja och kommer förmodligen från locket du lyfte på för att kolla ner i hålet :D , gummipackningen i locket där brukar med åren bli hård som bakelit och brukar få brytas loss i delar :D , inget farligt men skitar ju ner motorrummet och luktar inte så gott när det bränns bort från grenröret.
vet ju inte vad du har för priser på bromsar men kika gärna på biltemas hemsida innan du köper och jämför.

Claes
Vad säger mäster-mekaniker emwtur åt bilderna? :)
Tänkte också fråga, ska ju köpa ett nytt luftfilter åt bilen, men då tycker min kompis som har en liten "värre" bil än mig att jag ska köpa något som heter "insats filter pipercros", är detta något helt onödigt till en bil med vanlig sugmotor?
Biltemas för 80kr kanske duger gott och väl?
FSS skrev:Vad säger mäster-mekaniker emwtur åt bilderna? :)
Tänkte också fråga, ska ju köpa ett nytt luftfilter åt bilen, men då tycker min kompis som har en liten "värre" bil än mig att jag ska köpa något som heter "insats filter pipercros", är detta något helt onödigt till en bil med vanlig sugmotor?
Biltemas för 80kr kanske duger gott och väl?
Bilderna ?
jodå - som andra påpekat:
termostatpackning skall du byta, vet inte om volvo har en gummiring runt termostaten - den kanske också behöver bytas, - se till att du får bort den gamla packning ordentligt - skrapa med kniv eller liknande.

kamaxeln - det du ringar in är dom delar av kammen som bara snurrar runt - området i mitten har vissa spår av rost eller liknande - har bilen stått en längre tid ? intressant att veta om märkena är på "kammen" eller på "platten" av kamaxeln.

Oljeläckaget - som någon annan skrev - olje dimma från locket - eller litet spill när någon fyllt på olja- inget att oroa sig för - kolla packningen i oljelocket.

Luftfilter - du kommer säkert att få häftigare ljud med ett "insats filter pipercros" - personligen tycker jag väl inte att insugsljudet är något av de häftigare ljuden från en motor :-)
jag skulle nog kollat på ett originalfilter eller kanske ett biltema i original boxen.

Lösa kablen kan möjligtvis gå till en tempgivare på blocket under insuget - till generatorn skall den INTE gå.
- att bilderna är tagna med en nokia har jag överseende med :-)

sedan - att kalla mig mästermekaniker ...
är nog en förolämpning mot massor av andra på forumet som säkert glömt mer om Volvo än vad jag plockat upp på dom få år jag ägnat åt en bil jag som 18åring svor på att aldrig äga :-) - speciellt inte en j---a kombi ...
( inne på fjärde kombin nu ) !

/emwtur
Elpriset

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8MWJE/regeri[…]

Äntligen fått tillbaka min bil, inte f&[…]

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]