Tack för bra och klargörande info om batterier.
Mäter jag under tomgång ligger spänningen över batteriet på över 14 volt nu men det räcker inte för att ladda batteriet så att bilen kan startas. Därmot går det att starta om batteriet laddats upp med den gamla linjära laddaren, men bara en gång. Jag förmodar att fel på laddregulatorn brukar vara antingen att det funkar eller är paj, ochn inte att man får en partiell nedsättning av laddregleringen. Så förmodligen tar batteriet laddning dåligt och det lilla det tar måste in med högre spänning än laddregulatorn vill ge.
Som gammal sändaramatör kan jag ohms lag fram och baklänges men bilelkomponenter är jag dålig på. Är inte helt övertygad om att den auktoriserade Volvoverkstad dit bilen ska i morgon är den stjärna som erfordras heller. Dock billigare att byta batteri än att lägga ned timmar på felsök. Dessutom har batterifästet rostat fast så de har förhoppningsvis någon standardlösning på det problemet (Pinnen med öglan går inte att rotera). När batteriet är bytt vidtar koll av laddning och jakt på strömtjuv. Men hur kollar man att laddningen sker på rätt sätt? Bara genom att mäta spänningen från regulatorn? Är laddningsregulatorn intelligent, arbetar den med varierande spänning eller stiger spänningen mer eller mindre linjärt med minskande laddström?