Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dkps
rycker upp en gammal tråd...

Har den nyare modellen av panel med 2 hål att stoppa mejslar i. Känner tydligt hur sprintarna går i botten men sen kvittar det hur jag än drar i ramen. Den vill inte ge vika mer än ett par mm framåt sen tar det tvärstopp. Har brutit o bänt runt ramen men kan inte se vad som skulle kunna ta emot. Kan låsningen gått i baklås. Går ju inte se hur eländet är konstruerat. Tacksam för all hjälp jag kan få
Användarvisningsbild
av Jeppe940
dkps skrev:rycker upp en gammal tråd...

Har den nyare modellen av panel med 2 hål att stoppa mejslar i. Känner tydligt hur sprintarna går i botten men sen kvittar det hur jag än drar i ramen. Den vill inte ge vika mer än ett par mm framåt sen tar det tvärstopp. Har brutit o bänt runt ramen men kan inte se vad som skulle kunna ta emot. Kan låsningen gått i baklås. Går ju inte se hur eländet är konstruerat. Tacksam för all hjälp jag kan få
Ramen runt instrumenthuset kan vara riktigt jävlig. Första gången jag skulle ha loss min fick jag tvinga in en plattmejsel gång på gång och bända och lirka med mejseln, för att dra ut ramen funkade inte. Till slut hoppade ena sidan ut, då gjorde jag likadant på andra sidan och sen var panelen lös. När jag tar bort den nu går det jättelätt. Antar att det är så att om ingen har varit på den tidigare så kan den sitta som f*n. Lycka till /Jeppe
av dkps
Tycker redan jag vandaliserat finbilen :) har brutit med en mejsel runt hela vägen men det gör liksom ingen nytta förutom att allt runt ramen ser ut som skit. bågfil eller kofot nästa alternativ kanske :)
av NilsO
Man kan ta bort panelen ovanför förarfötterna och komma åt att knacka sargen utåt från insidan – bättre än att bryta, tror jag. Men då får man nästan vara en som håller inne klipsen och en som knackar så man inte träffar fel…
av dkps
Ska ut o göra ett sista försök för idag och använda era tips. Annars får det tyvärr bli verkstaden för något som borde vara en bagatell.
av sicnarf
Testa med en smal tunn lång skruv mejsel eller en grillpinne av metall om du inte har en sån. Tryck håårt och öppna en sida i taget. Oftast använder man en för bred mejsel.
av Wilcan
Jag har plockat av panelen under fötterna men hittar inte rätt läge med mejseln. Ingen som kan ta en bild var man ska skjuta in dem? Kanske även på hur grov mejsel ni använder? På höger sida av instrumentpanelen, ska mejseln gå rätt in, till höger från instrumentpanelen eller till vänster mot?
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]