Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rullar960
Hej igen!
Vilket upphåll jag har haft ifrån 960:in nu, Mycket andra bilar också :)

Men nu har jag provtryckt toppen och kollat så allt är bra med den, Nu ska jag spänna fast toppen!
Hitta papper på engelska om olika åtdragnings moment och jag fastna på en sak, Är ju i full färd med att spänna fast toppen och behöver åtdragningsmomenten till bultarna, Kolla i dom papper jag fått tag i och det står så här!
1 draget ska vara 20Nm andra 60Nm och tredje 2Nm, Vad är det här för skojeri? Aldrig varit med om så här små dragningar! Min momentnyckel räcker inte ner till 2Nm ens! Och varför backar man ner till 2Nm? Det händer ju inget på 2Nm ens!

Inga 90Graders dragningar som på en saab?
Någon som har något svar?
Mvh
av Håkan.B
rullar960 skrev:Hej igen!
Vilket upphåll jag har haft ifrån 960:in nu, Mycket andra bilar också :)

Men nu har jag provtryckt toppen och kollat så allt är bra med den, Nu ska jag spänna fast toppen!
Hitta papper på engelska om olika åtdragnings moment och jag fastna på en sak, Är ju i full färd med att spänna fast toppen och behöver åtdragningsmomenten till bultarna, Kolla i dom papper jag fått tag i och det står så här!
1 draget ska vara 20Nm andra 60Nm och tredje 2Nm, Vad är det här för skojeri? Aldrig varit med om så här små dragningar! Min momentnyckel räcker inte ner till 2Nm ens! Och varför backar man ner till 2Nm? Det händer ju inget på 2Nm ens!

Inga 90Graders dragningar som på en saab?
Någon som har något svar?
Mvh
Hej rullar960!

Jag hittade det här på annat håll i forumet:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ent#p65457

/Håkan
av rullar960
Okey nu var allt monterat, Dock så måste jag fråga ang ställning av kammar, Innan jag monterade bort allt så märkte jag rem,remdrev och plastkåpan över remmen i det läge motorn stod i, Jag nollställde alltså inte motorn!
Nu när jag har monterat tillbax allt så ställe jag in det som det var innan isärtagning, Då jag inte har haft borta remmen från vevaxeln och den även har legat i samma läge som vid isärtagningen, Vad jag ser så ska det inte bli fel om jag monterar ihop efter mina markeringar, Dragit runt motorn 2 varv och mina märkningar står rätt som dom ska =Allt står som innan isärtagning?
Så här gör jag på saabarna och det funkar galant!
En annan sak! Hur mycket olja ska det vara i 3.0an?
Mvh
emblemwraps -crome delete

Jag hade nog investerat i en hel grill-som finns […]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Hej, Fick en felkoden P24C6 idag och nu är d[…]

Ladd problem Volvo 760

Hej, har en 760 d24 som inte vill ladda som den sk[…]

Köpa en tidig XC90?

Jag råkade impulsköpa en XC90 D5 fr&ari[…]