Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Det går alldeles utmärkt att hälla helsyntet i en gammal bil jag kör med det i min 240 från -91.
Spectra är en väldigt bra olja som inte alls kostar så mycket som t ex mobil, gå in till närmsta granngården eller lantmännen maskin och kolla.
Fluffen skrev:Det går alldeles utmärkt att hälla helsyntet i en gammal bil jag kör med det i min 240 från -91.
Spectra är en väldigt bra olja som inte alls kostar så mycket som t ex mobil, gå in till närmsta granngården eller lantmännen maskin och kolla.
Fast lantmännen eller granngården tror jag inte finns i sthlm.. :)

/Turbo+
Jo, det gör de....
Var och en köper vad de vill för sina pengar, vi andra kan skriva vad vi tycker men valet ligger ju inte hos oss.

Castrol är ett bra märke men de tar hemskt mycket betalt för att det står Castrol på flaskan.
Samma sak med Mobil med flera.
Senast redigerad av 1 Fluffen, redigerad totalt 0 gånger.
Turbo+ skrev:Så om det står HELSYNTET i min manual borde jag använda DELSYNTET ändå?

Kan ju passa på att fråga hur mkt olja en sån här bil ska dra. Motorn är en B230FT..

Alltså ungefär vad som är normalt? Eller den kanske inte ska dra något alls?

/Turbo+
Jag skulle följa det som står i manualen - iallafall om den inte slukar olja !

normalt ?
tja en liter mellan oljebytena är väl ingen fara -
det beror precis på skicket och åldern - mera sliten motor kommer att dricka mer
både förbi kolvringarna och via ventilskaften och genom slitna packboxar.

tilläggas kan att i manualen för min gamla hundkoja står att man skall uppsöka verkstad om bilen drar mindre än 0,5 liter olja per 100 mil :-)

/emwtur
Hej!

Borde inte lägga mig detta men.
Har en bekant som kör på Biltemas ”Statoil” billiga olja ”mineral”. Byter vid ca 500 mil. Har gått ca 35 000 mil. Skoda diesel årsmodell –99. Drar ingen olja startar även vintertid utan problem.
Volvos motorer byggda på 90 –talet var inte färdigutvecklade för syntetisk olja till 100%.
Mitt tips kör på en mineralolja och bytt lite oftare. Filter var annan gång vid oljebytet.
En sak som är klar.
Ju mer tips du får desto svårare är det att fatta ett korrekt beslut.
Använd magkänslan för ditt beslut, oftast det rätta.

God Jul
Lennart 960
Wow Lennart 960. Tack för mycket välskrivna ord.

Det blir nog att studsa iväg och köpa mig en halvsyntetisk olja av något lite kändare märke. Ska kolla upp i min manual vad det ska vara för viskositet.

Sen om det här med att den drar olja som emwtur var inne på.. Jag skulle gissa på att jag hällre i ungefär 1,5 dl olja en gång i månaden.. Och jag kör varje dag till jobbet..
Omkring 1500mil om året skulle jag gissa...
Är det okej siffror?

/Turbo+
Jag kör min 745:a på en olja som dom har specialpris på i volvobutiken om man har volvokort. Det är en olja från OK/Q8 som är en 10/40 olja och som det står "syntetic based oil" på, tror det är en delsyntet olja. Den kostar med volvokortet 200:- för 4 liter och 400:-om man inte har kortet. Kör denna på min 850 också. Har du inget volvokort så rekommenderar jag att du skaffar det :)
Jag hade nog åtminstone kört på delsyntet eftersom du har turbo.
Om du hittar några specifikationer i instruktionsboken förutom viskositeten då lär du ändå inte hitta någon olja där det står de på baksidan eftersom de är
så gamla att de inte används längre.

Det 'r bra om du trivs med att tvätta så[…]

Bensinpriser v2

Dom har redan börjat ställa in flyg och […]

Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Re: 740 lambda

TJABBA! Jag har fått felkod 2-2-1 på […]