Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har haft två 745 - 88:or bägge två - den ena tog jag över av svärfar , han hade nytt tankmätare två gånger - den funkade ändå inte när jag hade bilen , nästa 88:a funkade inte heller tankmätaren på - jag brydde mig inte på den ....

Nåväl - tankpumpen var det aldrig något problem med - dock kan kontakterna i genomföringen genom locket rosta bort totalt - bara att lossa luckan bakom baksätet och kolla !!

/emwtur
Lite mek på den idag. Provade tricket enligt Lesjö enl. tidigare inlägg. Hörde inget pumpljud. Ingen skillnad när jag öppnade och stängde locket i tankröret. Så förpumpen står nog still :cry:
Tog loss inspektionsluckan för att kolla kontakterna. Visade sig vara en fast ingång av kabelknippe så det gick inte att kolla kontakterna förrän man får loss den stora vita plastringen som är infäst i tanken. Och alla slangklämmer var rejält rostiga till de 3 slangar som går in i ring-locket. Så jag avslutade idag tills jag skaffat nya slangklämmer. Lär behövas.
Nån som vet hur plastringen sitter fast. Ska man vride den moturs eller medurs ? Hur många varv ? För om det är mer än ett varv får man nog ta loss kabelknippet i närmaste kontaktskarv. Var nu den sitter . Kunde inte se det ifrån inspektionsluckan. Eller får man loss plastringen på nåt annat sätt ?
Får la ta en ny omgång imorrn när jag skaffat slangklämmor.
Sen får man fundera på ifall man ska våga handla förpump på skroten, eller ifall det kanske lönar sig att handla Biltema eller nåt. Beror väl på vad bilskrotskojarna vill ha för den. Dom kanske tar betalt för hela insatsen ....
lyft luckan längst bak och ta ur reservhjulet
lyft även vänstra "golvplattan" bakom bakhjulet
så ser du kabelstammen och genomföringen frammåt.
Har för mig att det sitter en kontakt som du kan dela på där , jordkabeln sitter också där
( kolla att den är jordad ordentligt innan du river mer !!)

har hört att det är krångligt att få ut pumpen - och ännu värre att få in den igen :-(
men jag har bara tagit ner hela tanken med armatur och allt ( rostlagning ).

/emwtur
emwtur skrev: har hört att det är krångligt att få ut pumpen - och ännu värre att få in den igen :-(
men jag har bara tagit ner hela tanken med armatur och allt ( rostlagning ).
/emwtur
Tack för tipsen emwtur ! Jo, det verkar lite bökigt när man läser verstadshandboken. Nåt magiskt tändstickstrick när man ska sätta tillbaka insatsen. Det blir nog kul värre :lol:
Kommer du ihåg hur man mekar loss plastringen ?
emwtur skrev:som sagt - jag har aldrig haft ur den på mina 740,

Se till att du har 12v matning fram till pumpen och att jordningen är ok
innan du går vidare !

/emwtur
M, gött. Återkommer när jag provat dina tips.
Kollade alla tips ni gett mig samt hittade ett eget sätt att kolla. Landade i att förpumpen utan tvivel är kass.
Lade ca 4 timmar idag på att byta den. Hade tur och fick en ny pump för 300 kr av en bekant som jobbar på bilverkstad.
Som jag misstänkte var det inte helt lätt att byta. Så för att visa hur duktig jag är :lol: samt kanske till nytta för nån annan som behöver göra övningen, knepade jag ihop en rätt detaljerad guide om hur man gör det.

http://www.sidhabo.org/div/745forpumpbyte.doc

Hm, filen blev rätt stor ( 20 Mb ) med alla bilder så om du inte har bredband lär det ta lång tid att ladda. Nog bäst att spara den till hårddisken först .

Tack alla i denna tråd för alla tips !!!

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]