Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
I.H.P skrev:
metalHJ skrev:MEN, är det verkligen nödvändigt att riva isär undre/övre toppen då jag bara vill komma åt toppackningen? Jag tänkte mera på att hålla toppen solid så att säga, utan att röra kamaxlar.
Övre topphalvan måste bort för att komma åt topplocksbultarna.
//Björn
Givetvis gör dom en sån konstruktion :-(O) Så smidigt om det "bara" var att bulta lös toppen direkt, utan att börja riva med kamaxlar/ventiler. Men den som lever han lär, så nästa grej är ju att skruva lite 960 motor. Har du rivit toppen själv på en 960 I.H.P?
av I.H.P
metalHJ skrev:...Har du rivit toppen själv på en 960 I.H.P?
Nej, det har inte behövts.......än. :-)-)
//Björn
av metalHJ
Nej, jag vill försäkra mig om hur min topp verkligen ser ut! Och dels smygdrar han kylvatten, och jag har vissa misstankar på toppen med tanke på väldigt vita avgaser vid kall motor (Även lite vattenstänk från ändröret trots varmkört system) Och en ständig lukt av "bränd" glykol i motorutrymmet.
av I.H.P
metalHJ skrev:...Och en ständig lukt av "bränd" glykol i motorutrymmet.
Är blocket tätt? http://www.volvoclub.org.uk/faq/960_90I ... 6304Blocks
De tidiga hade problem med porer så om inte motorn är bytt kan det va idé att kolla upp blocket.
Har t.o.m sett en Volvo instruktion för garantijobb om hur man tätar porerna med hammare och dorn.
//Björn
av metalHJ
Detta med porerna, var det något som anbelangade flertalet tidiga modeller? För läser jag enligt länken, poängterar dom ju i stort sett bara 92'or. Men min engelska kan vara lite knackig ibland, men i stort hänger jag med i texten.

Men det kanske vore läge för mig att byta kylvätska och spola rent motorn, då jag inte kör med Volvos original glykol vilket understryks att man bör göra i dessa motorer. Dock kör jag med en glykol speciellt avsedd för alublock, och av Long Life typ. Så det är ju fortfarande ingen skitglykol, men är blocket extra känslig bör man kanske se upp...

Har 850'in lika känsligt block?
av *pettson*
metalHJ skrev:Detta med porerna, var det något som anbelangade flertalet tidiga modeller? För läser jag enligt länken, poängterar dom ju i stort sett bara 92'or. Men min engelska kan vara lite knackig ibland, men i stort hänger jag med i texten.

Men det kanske vore läge för mig att byta kylvätska och spola rent motorn, då jag inte kör med Volvos original glykol vilket understryks att man bör göra i dessa motorer. Dock kör jag med en glykol speciellt avsedd för alublock, och av Long Life typ. Så det är ju fortfarande ingen skitglykol, men är blocket extra känslig bör man kanske se upp...

Har 850'in lika känsligt block?
Du behöver inte vara ängslig för glykoltypen. Ingen av dom är känsligare än att man ska använda glykol som inte fräter. Har du vanlig glykol (röd, grön, blå osv) så är alla anpassade för att vara avsaltande och saltlösa. Med andra ord inget konstigt. Det är ytterst ovanligt att vitfemman och vitsexan drar i sej vatten om det inte är riktigt illa. Topparna blir ytterst sällan skeva men ändå säger alla glatt att dom lämnat dom på planing. MAX planing skevhet på toppen som är tillåtet är alltså mera än du nånsin får plana toppen. Det är så måtten ligger till. Vi pratar om ca 0,5mm i max båghöjd på toppens hela längd, 0,2mm på toppens bredd. MEN du får bara plana den MAXIMALT 0,3mm. Vanligaste felen OM bilen drar vatten är otroligt dåligt dragna bultar till toppen. Dom har inte dragits med rätt moment. Näst vanligast är att packningsmaterialet gett upp av ålder.
Diktning av läckage är inte nånting som rör vissa årsmodeller utan det kan förekomma ett behov ändå om det uppstått en por i gjutningen. Diktning får ALDRIG utföras på topplocket som är av en helt annan gjuttyp. (Blocket är pressgjutet och toppen är kokillgjuten).
ofta är glykol äckaget i motorrummet av ångtyp (returröret över vevaxelgivaren är sällan klammern dragen som den ska), med andra ord.. det läcker så lite att det förångas och lämnar inga pölar eller stora spår.
Kondens i avgasystemet är ett måste eftersom katalysatorn tillverkar vatten i sin process :-)-)
Är du osäker på vart och hur det läcker så lämnar du den på valfri verkstad för provtryckning. Man trycksätter då systemet och väntar en viss tid och kikar under den tiden om trycket sjunker. Sjunker trycket så läcker det, då letar man efter läckan (med kall bil) då ser man vart det blir blött.
Sjunker inte trycket så är det tätt.
Den ABSOLUT vanligaste sjukan alla kategorier på 960 och 850 och 40 serien vad gäller kylvatten är att locket till expansionkärlet inte är tätt och därför ångar av glykolen.
av metalHJ
Tack för intressant läsning Pettson :-)-)

Vad menar du med Diktning? Att täppa till de sk. porerna?

Jag kör med Valvolines röda MaxLife glykol! Blev rekomenderad denna av gubben inne på AD Center, när jag tydligt uppgav att jag hade 960 och således Alublock.

I övrigt har jag bytt kylarlocket mot nytt då läckan först satt där, vatten trycktes ut och rann längs med exp. kärlet, ner på slangen och slutligen ner i rambalken och försvann i hålen. Det syntes tydligt, då damm och skit fastnade på den klibbiga glykol ytan och visade vart det hade runnit. Således är det problemet är världen, och likaså bytte jag slangen mellan exp. kärl och motor, då jag tyckte mig se läcka i anslutningen mellan slang - exp. kärl. Tyvärr falskt larm, då han fortsätter dra vatten.

Så mer och mer börjar jag känna en övertygelse om att läckan är riktad mot toppen! Sen om det beror på dåligt åtdragna bultar, sprucken packning eller spricka i toppen återstår att se när jag väl ger mig på jobbet att riva toppen.

I övrigt har jag läst mig till kunskap att provtrycka systemet själv, och ska försöka göra det så fort som möjligt. Går jag fullständigt bet på problemet, återstår ju verkstan... Men jag har aldrig gett upp förrut när jag meckat, så jag ser ingen anledning nu :lol:

//Pontus

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]