Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
wolf_lover skrev:hur kan jag kolla om det är något fel med tändningslåset
Börja med att mäta vid startmotorn ifall det kommer fram 12 V dit när du vrider nyckeln till start.
Hade du nåt larm ?
Användarvisningsbild
av sidhabo
Har du provat att lägga i en växel när motorn är avslagen. Putta lite på bilen fram eller bak. Meningen är att du ska få kuggkransen i motorn att flytta sig till ett nytt läge. Prova sen att starta. Om detta hjälper så kan det vara kuggkransen som är utsliten.
av wolf_lover
jag har inget larm och hur kollar jag om det kommer fram 12 volt och jag har provat att putta bilen med en växel i för att kolla och sedan provat att starta men likadant
Användarvisningsbild
av emwtur
man kan ju tjuvstarta genom att sätta en kort skruvmejsel mellan
manövern ( flatstiftskontakten) och plusmatningen ( muttern) på startmotorn,
dock är detta inget att ge sig på om man inte vet vad man gör -
ha en kort skruvmejsel och se till att den INTE rör vid något annat än flatstiftet och muttern !
OCH HA FRILÄGE I !
går startmotorn runt då så är startmotorn och kugg-kransar ok - och felet ligger i manöverdelen ( nyckel - startspärr - kablage)

men som sagt - nothing for the faintheated !

/emwtur
Användarvisningsbild
av sidhabo
wolf_lover skrev:jag har inget larm och hur kollar jag om det kommer fram 12 volt och jag har provat att putta bilen med en växel i för att kolla och sedan provat att starta men likadant
Ja du behöver en voltmeter så du kan mäta spänningen på ingången av startmotorn. Ifall du inte har det kan du ju ta en sladd och en lös 12 Volts lampa. Sladden till jord och chassit på lampan och tryck sen kontakten på lampan där du vill mäta.
Användarvisningsbild
av sidhabo
wolf_lover skrev:jag har bytt till en helt ny startmotor
Jo men om du testar som wmwtur menar kan du ju bli helt säker på att det inte är nåt med kuggkransen heller.
Har den startat eller gått runt någon gång alls efter att du bytte startmotor ? Hör du fortfarande ett klick när du försöker starta ?
Användarvisningsbild
av sidhabo
wolf_lover skrev:jag hör bara ett klick när jag ska starta
Om du har en medhjälpare så kan ju nån lyssna alldeles vid startmotorn. Om ljudet kommer därifrån så har du ju nån spänning fram till startmotorn. Då är nog tändningslås och kablage ok.
Då är det kuggkransen eller för låg spänning fram till startmotorn. Om du inte har en voltmeter är det nog värt att investera i en nu. En enkel som duger till det mesta får du för en hundring på närmaste reservdelsfirma.
Och testa tjuvstarta som emwtur sa.
av Hemulen
"Emwturs" tips är ett bra sätt att kolla startmotorn. Annars så har du väl en grön/blå sladd som går till solenoiden.Har du en testlampa så kan du t.ex sätta spetsen mot den sladdens kabelsko,testlampans krokodilklämma mot gods,ska då lysa när du vrider tändningen till startläget(mätinstrument går lika bra). Antar du kollat eventuella jordflätor från motor till kaross,man kan även ta en startkabel och koppla mellan batteriets minus och motor i testsyfte,funkar det då har du dålig jord.Finns även en liten chans att en ny startmotor är defekt.
Nyckelproblem.

Tack. Ska byta och se om det var problemet.

B18 SU HS6 motor rusar

Var lite det jag funderade på, men mås[…]

Temp kylaravatten

Kamremmen driver vattenpumpen.

Jag brukade handtvätta ungefär en g&arin[…]