Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 945S
Nybbe_gefle, då har du dragit motorn till varvtalsstoppet både med och utan balansrem och inte märkt någon skillnad?

Om detta stämmer så borde det betyda att remmen bara är till för balans inom motorn, dvs för att minska på stressen på materialet. Tar man då bort den kommer rimligen slitaget öka.

Detta naturligtvis förutsatt att Volvo (eller möjligtvis Porsche, som vad jag förstått designade toppen) visste vad de sysslade med när de satte dit den. Om de satte dit den bara för att jävlas, ja då är det naturligtvis inga problem med att ta bort den.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Jodå, jag har testat denna motorn från tomgång hela vägen upp till varvstoppet mer än en gång både med och utan balansaxelrem!! Förmodligen så kommer väl motorns inre i självsvängning vid något varvtal och det är därför som balansremmen sitter där. Men jag anser att det slitage som är/blir på en motor som rullat ett antal tusen mil gör att det inte längre blir lika snäva toleranser. Så jag tänker inte ta mitt agerande i beaktande utan balansaxelremmen får vara borta på min stackar 745:a som rullat lite drygt 32000mil!!

//David
av lennart lundberg
Hej!

Har prövat att ta bort balansremen på en tidigare bil i min ägo. Remmen åkte tillbaka efter ett fåtal mil.
Fick obalans och ett hårdare motorljud vilket jag inte gillade. Att den skulle bli piggare hann jag inte märka så mycket av. Var ganska nöjd med de egenskaper som den motorn hade.
Vad det gäller kostnaden för att byta balansremmen vid kamremsbytet så är det en ringa summa pengar om man slår ut det på de miltal innan nästa byte.
Som 945S skrev låt den sitta kvar. Även jag tror att den fyller en viss funktion och de som konstruerade denna motor inte bara tyckta att det skulle sitta en extra rem och ett par extra axlar för att det skulle vara onödigt.
Viktig att den byts vid rätt intervall som det har skrivit om tidigare. Gäller även kamremmen.

Lennart 960
av JE Jr
Det var ju många tidningar som klagade på vibrationer i B230 när den var ny. Det var väl låga varv/segdragning om jag minns rätt. Ni kan ju inte säga att inte 16V motorn går mjukare i det avseendet.

Balansaxlarna är alltså en komfortdetalj. Sen om man inte bryr sig om dessa vibrationer kan man ju plocka bort remmen och tjäna lite respons. Jag har själv plockat bort "svängningsdämpare" som sitter i 7/900 med 8V B230, kommer inte ihåg om de sitter på 16V bilar också, men tror inte det. För mig är viktminsknigen på 7kg viktigare än de extra virationer som jag inte märkte något av.

Har för mig att det är en bult man bör byta smatidigt som kamremmarna OCH DRA DEN MED RÄTT MOMENT. ÄR det oljepumpsbulten? Hm, kommer inte ihåg.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
JE Jr skrev:Har för mig att det är en bult man bör byta smatidigt som kamremmarna OCH DRA DEN MED RÄTT MOMENT. ÄR det oljepumpsbulten? Hm, kommer inte ihåg.
Stämmer bra det!!

//David
Volvo car UX

Det finns ju equalizer i nya ux

Skulle säga när man har bilen igån[…]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret är […]

Stefans 968

Vart installerat idag. IMG_1377.jpeg