- tor 18 sep 2008, 17:39
Däremot har jag ingen oljeläcka någonstans, och efter sista insidenten med denna blårök så hade inte heller då oljenivån ändrat sig. Så tydligen är det väldigt små mängder som tryckts in, och som bara tycks hända vid kickdown/kraftigt gaspådrag. Så jag lurar starkt på vevhusventilationen faktiskt! Blir till att öppna upp och rengöra i helgen...
Men då du hade en oljepöl under bilen, borde du kunnat skymta vart läckan kom ifrån?
eccy243 skrev:Hade precis samma fenomen för en månad sen ungefär. Var på väg hem ifrån Sundsvall och körde "inspirerat". Av en slump råkade jag titta i backspegeln och får se ett stort präktigt klarblått rökmoln. Men bara vi det tillfället. Provade allt jag skulle kunna göra för att få till samma rökmoln, men inget hjälpte. När jag kom hem kollade jag oljan. Konstaterade att det var tomt. Lät den stå över natten. På morgonen efter så var det en stor oljepöl under bilen. Jag for på macken, köpte olja och fyllde på. Sen dess har det inte försvunnit en droppe ifrån stickan! Inga fläckar under bilen heller. Jag vet inte, men det måste ha varit ett tillfälligt ryck från bilens sida...Intressant! En till 960 ägare med liknande händelse... När vi ändå pratar historia om detta fenomen så måste jag tillägga när vi var på väg hem från semestertrippen upp till Luleå, så gjorde jag en snabb omkörning av en tradare på E4'an. Kollade några sekunder senare i backspegeln när jag var ca. 100 meter ifrån jag drog kickdown, där skymtar jag ett liknande moln dock väldigt svagt men ändå är där ett moln. Kan inte till hundra säga att det kom från min bil, men jag minns att jag reagerade på det. Tänkte senare inte så mycket mer på det, utan körde vidare hemåt utan några som hellst problem.
Däremot har jag ingen oljeläcka någonstans, och efter sista insidenten med denna blårök så hade inte heller då oljenivån ändrat sig. Så tydligen är det väldigt små mängder som tryckts in, och som bara tycks hända vid kickdown/kraftigt gaspådrag. Så jag lurar starkt på vevhusventilationen faktiskt! Blir till att öppna upp och rengöra i helgen...
Men då du hade en oljepöl under bilen, borde du kunnat skymta vart läckan kom ifrån?
//metalHJ ("metal" - som i musikgenren, metal/hårdrock. "HJ" - mitt alias)
- By Gorsken