Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 940 Turbo
tjenare nu har jag fixat bild på en bra lösning en bild säger ju som bekant mer än 1000 ord så kolla på mitt galleri så ser ni bilden :D tratten har han satt neråt så ni inte undrar ifall de finns någon...
Användarvisningsbild
av Ticken
Hej igen!

Kollar gärna på bild men var finns ditt galleri??

Okej så du menar alltså att jag kan lika gärna ha returen från dumpen in i röret mellan turbon och intercoolern och inte i röret mellan lmm och turbon?
Det känns som om det sistnämda är lämpligast fast jag vet som sagt inte hur jag ska göra med den där vevhusventilationsslangen. den ska såklart sitta där men ska jag ha returen bredvid den anslutningen då?

förstår du hur jag menar?

/Turbo+
Användarvisningsbild
av Ticken
Hittade den här i en annan tråd här på forumet:

Vad det gäller återcirkulationen så ska den sättas mellan lmm och turbon, dvs på sugsidan, iden är ju att turbon ska kunna snurra och inte pumpa mot stillastående luft.
Men har du originalsnurran så har du ju "dump/bypass" inbyggd i turbon, den måste ersättas med ett "dumplock".

Det svarar ju på min fråga :o)
av allan_25
ha returen från dumpen var du vill det lättaste vore ju att ha returen och vevhus slangen i samma slang/rör till turbon för jag har sätt nån stans att det finns sånna slangar/rör att köpa
Användarvisningsbild
av Ticken
Hej igen!

Ja dumplock är jag helt med på att det ska dit, inget snack om saken.

Har kollar på bilden som var skitbra. MEN: jag har hört någonstanns att om man kopplar på det sättet som du gjort så finns det risk för att packboxen i vevhusventilationen går sönder då man lixom dumpar ut laddtrycket ut dit.. Stämmer det? Eller är det i princip helt risk fritt att koppla som du gjort?
Var har du fått tag i det här t-korset?

Och till allan_25:
Jo helt klart är detta det lättaste sättet att koppla in på.. men vad menar du att du sätt var man kan köpa dessa rör/slangar? Asså det är väl bara å köpa lixom universal silikonslangar och börja bygga. tex på do88.se eller vad menar du?

/Trubbel+
av allan_25
till turbu + jag menar att man kan köpa en slang som sitter från luftfiltret till turbon och den slangen jag menar är specialgjord så man kan koppla in både dump och vevhusretur .... så man slipper bygga själv som du säger man va fan det e ju en smaksak man kan lika gärna göra som på bilden lite högre upp :wink:
av 940 Turbo
aa just det jag det är inte min bil där på bilden hittade den på blocket och sparade den för att bilderna var bra... hmm jadu det med vevhusventilationen vet jag faktiskt inte om det blir så men det är ju dumt om packningen går men vad händer annars om man gör som vissa har gjort sätter ett litet filter till vevhusventilationen råkade faktiskt se att dom säljer sådana på biltema nu föressten och så skippar man helt enkel vehusventilationen tillbaka till insugen det borde väl inte vara något direkt flöde därifrån ändå eller ?
Användarvisningsbild
av Ticken
Asså jag blir ärligt talat bara mer och mer förvirrad :)

Jag är med på att returen från dumpen ska in i röret mellan LMM och luftfilter, men..

Uttaget som redan sitter och som vevhusventilationen sitter får det väl sitta.. och alternativet som är kvar är väl att försöka skaffa fram ett sådant rör fast med två anslutningar istället för en?

det måste väl ändå vara det absolut lättaste?

/Turbo+
av allan_25
a vist eller så gör du bara som killen på bilden sätter vevhusventilationen och dumpen i samma rör för då slipper du ju två anslutningar. p.s vad är LMM :oops:

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]