- tor 28 aug 2008, 22:46
Var in på Bilia och köpte nytt lock, 180:- riksdaler för ett grönt fint lock! Ingen överdriven summa, så jag slog till... För efter granskning till o från under några veckor, är det tydligt att det trycker ut vatten från exp. kärlet. Rinningar och typiskt glykolklibb längs hela fjäderbenstornet, och ner i "dräneringshålen" på ramsnoken. Samt att kärlet varje gång är klibbigt, trots att jag torkar av det noga efter varje gång jag kollat nivån. Och efter att jag gav mig ut på några mils körning ikväll, med lite varv på motorn så jag fick lite tryck på systemet så står sig fortfarande nivån. Så med all förhoppning var det bara dåligt lock, i annat fall får jag övertryck i systemet och ventilen öppnar därmed som den ska.
Orsaken till övertryck, är däremot inte mitt kunskapsområde. Motorn får ju kylning precis som den ska, den övre kylslangen är varm precis som den ska vara, den undre är sval precis som den ska. Tempen står alltid på 90 grader (Mitt i mätaren) Så cirkulation finns!
Säljaren på Bilia hävdade att en kass topplockspackning kunde orsaka övertryck, hur fan nu det ska gå till? Det borde ju snarare bli motsatt effekt... Vatten tar ju lättaste vägen, och smiter då ner i cylindrarna och förbränns, eller har jag tolkat detta helt fel?
//metalHJ ("metal" - som i musikgenren, metal/hårdrock. "HJ" - mitt alias)