Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
MetalHJ, jag vet inte hur det ar pa just 940, men i regel sa finns det overtrycksventil ja. Denna brukar borja strula vid tiden!

Att det slutar lacka vid en viss niva talar ju for att det kan vara den ocksa.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av emwtur
När min farsa hade bilverkstad en gång i tiden hade han en pryl som man kunde jaga kylarläckor med, det var en pump och en manometer och en adapter till kylarlocket

man pumpade helt enkelt in övertryck i kylsystemet - sedan kunde man kolla på tryckmätaren om det var tätt - och var det inte det så tryckes ju vatten ut i läckan så det var lätt att hitta den :-)

det borde gå att låna eller köpa en sådan ....
av Robban_T5-R
Fick tillbaks bilen precis, dom provtryckte systemet och det var delvis som jag trodde, locket på expansionskärlet läckte, har fått ett nytt men det läckte även lite från infästningarna på diverse kylslangar så dom bytte även en del slangklämmor så nu var det tätt igen, får väl hoppas att du (MetalHJ) har samma enkla fel som mig då så du slipper plocka ner hela motorn :D
av metalHJ
Robban, vi får hoppas på det! Men jag är tyvärr skeptisk mot det... Börjar mer och mer misstänka antingen topplockspackning, eller också smygläcka i värmepaket.

Att byta ett lock är å andra sidan en ganska simpel grej och inte många kronor, så det är värt att testa! Ibland ska man ha lite flyt också :) Då jag vet om att locket inte sluter tätt helt o hållet, så är ju utgiften befogad. Hur som hellst får jag tacka för svaret :)
av metalHJ
Var in på Bilia och köpte nytt lock, 180:- riksdaler för ett grönt fint lock! Ingen överdriven summa, så jag slog till... För efter granskning till o från under några veckor, är det tydligt att det trycker ut vatten från exp. kärlet. Rinningar och typiskt glykolklibb längs hela fjäderbenstornet, och ner i "dräneringshålen" på ramsnoken. Samt att kärlet varje gång är klibbigt, trots att jag torkar av det noga efter varje gång jag kollat nivån. Och efter att jag gav mig ut på några mils körning ikväll, med lite varv på motorn så jag fick lite tryck på systemet så står sig fortfarande nivån. Så med all förhoppning var det bara dåligt lock, i annat fall får jag övertryck i systemet och ventilen öppnar därmed som den ska.

Orsaken till övertryck, är däremot inte mitt kunskapsområde. Motorn får ju kylning precis som den ska, den övre kylslangen är varm precis som den ska vara, den undre är sval precis som den ska. Tempen står alltid på 90 grader (Mitt i mätaren) Så cirkulation finns!

Säljaren på Bilia hävdade att en kass topplockspackning kunde orsaka övertryck, hur fan nu det ska gå till? Det borde ju snarare bli motsatt effekt... Vatten tar ju lättaste vägen, och smiter då ner i cylindrarna och förbränns, eller har jag tolkat detta helt fel?
av lennart lundberg
Hej!

Du har nog tolkat det hela lite fel.
Är topplockspackningen otät så trycker kompritionen från cylindern / cylindrarna ut vattnet den lättaste vägen och det är genom övertrycksventilen i påfyllningsloket som sitter på expansionskärlet om det övriga är tätt. Det blir komprimerad luft ”övertyck” i systemet som vandrar mot expansionskärlet och på så sätt trycker ut vattnet som är framför sig. Inte tvärt om att vattnet skulle gå ner i cylindern när motorn går. Du har alltid ett vist övertryck i systemet men när det blir så stort att vattnet trycks ut så är det från cylindrarna eller något annat fel som övertycket skapas av. Har du ett igensatt kylsystem så kan motorn bli för varm och ge samma symtom ”trycker ut vattnet” men i ditt fall så verkar det inte så. Vattnet kan gå in i cylindern när du stänger av motorn det är riktigt men har du kladd som du beskriver vid / runt om expansionskärlet då tror även jag så som säljaren på Bilia att det är topplockspackningen som spökar.
Försök att lukta i expansionskärlet om det luktar avgaser. Luktar det avgaser då är saken klar.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av emwtur
Det finns "kemi" grejor som kan detektera avgaser i kylarvattnet,
annars brukar en kompressionstest visa om det finns läckage i någon cylinder,
oftast brukar dessutom tändstiften bli missfärgade av läckaget, kolla om någon isolator har avvikande färg ....

Vad gäller tryck så varm luft och varmt vatten tar mer plats än kallt,
när tempen går från 20 - 90 grader så expanderar vattnet , plats att göra detta skall finnas i -- just det , expansionskärlet , och då måste lite av luften där få pysa ut.

/tur
av lennart lundberg
Hej!

Det är riktigt som du ”emwent” skriver att det finns testinstument för detta ändamål, men vissa av dem reagerar även för glykol = kan visa fel indikation.
Den värme som motorn ger från + 20 till +90/100 grader klarar expansionskärlet (luften) av utan att trycka ut vattnet i en frisk motor. Luften lämnar inte så mycket glykolklibb efter sig.
Den lilla luft som finns i expansionskärlet ska kunna andas.
Luften som skapas av kompritionen (om det nu är så) som vill ut, trycker vattnet framför sig till expansionskärlet och på så sätt tycker ut vattnet.
Det ska inte finnas någon nyskapad luft i kylsystemet som kan trycka ut vattnet eller hur.
Tryckmätare i all ära.
En kall motor kan vara tät, men när den blir varm så öppnar sig det eventuella läckaget. Har man då övertryck i systemet vid varm motor så blir verkan om vänt = vattnet trycks ut.
Det behöver inte vara topplockpackningen som är trasig, det kan lika gärna vara en spricka eller skada i toppen i värsta fall. Detta av egen erfarenhet visserligen på en V8.
Du ”emwent” får gärna skriva några rader till med yttrligare förklaringar tips till problemet som metalHJ har.

Lennart 960
Senast redigerad av 1 lennart lundberg, redigerad totalt 0 gånger.
På min 945:a var det motorvärmarens anslutning i blocket som började läcka. Syntes inte när motorn var varm, kanske tätades det pga metallens utvidgning ? Efterhand läckte det ganska mycket men tydligen samlades det upp i "plastkåpan" under motorn. När man väl kom på det syntes det naturligtvis tydligt när man kikade på rätt ställe då motorn var kall. Men det blev aldrig några pölar under bilen. Bara ett tips om inte något av de andra initierade tipsen stämmer.
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]