Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
945S skrev:Meddelande till admin: instruktionerna för hur man läser felkoder behöver förtydligas.
Oja, jag har tänkt på det ett tag. Ska försöka ta tag i det nån gång, men just nu är det full fart med rallycross i minst en månad framåt.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Sparkz skrev:
945S skrev:Meddelande till admin: instruktionerna för hur man läser felkoder behöver förtydligas.
Oja, jag har tänkt på det ett tag. Ska försöka ta tag i det nån gång, men just nu är det full fart med rallycross i minst en månad framåt.
Kör du själv?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nä, bara skruvar. Den store Bendixen kör, se länken.

Vårdslöst kör han med, ska iväg och rikta B-stolpe nu. Igen. :evil:

Haninge för fan, vi ska ju dit i helgen!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Sparkz skrev:Nä, bara skruvar. Den store Bendixen kör, se länken.

Vårdslöst kör han med, ska iväg och rikta B-stolpe nu. Igen. :evil:

Haninge för fan, vi ska ju dit i helgen!
Får se om jag hinner ta mig dit...
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Volvo-740GLT skrev:Såg det för en liten stund sen :oops:
Nu hoppas jag jag kan läsa koderna enligt tråden om felkoder.
På volvo vill de ha 500kr för att läsa av koderna
:shock:
Hur har det gått med felkoderna?
Användarvisningsbild
av Volvo-740GLT
Jag fick 121 på tvåan, sexan var ok. köpte en ny LMM på volvo men helt utan resultat.
Jag får samma felkod på tvåan. jag ska kolla felkoderna på resten.

Detta var mycket jobbigt :evil: men jag litar på råden jag får av alla här på forument, det hjälpte sist med reläet.
Vad är det mer som kan tänkas vara fel? Kan vatten eller fukt i fördelarlocket orsaka liknande problem?
Eller kan det vara katalysatorn?

Sist jag körde cross var jag knappt 13 år, Husqvarna 250 fick den över mig :lol: något lättare än er bilar
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Volvo-740GLT skrev:Jag fick 121 på tvåan, sexan var ok. köpte en ny LMM på volvo men helt utan resultat.
Jag får samma felkod på tvåan. jag ska kolla felkoderna på resten.

Detta var mycket jobbigt :evil: men jag litar på råden jag får av alla här på forument, det hjälpte sist med reläet.
Vad är det mer som kan tänkas vara fel? Kan vatten eller fukt i fördelarlocket orsaka liknande problem?
Eller kan det vara katalysatorn?

Sist jag körde cross var jag knappt 13 år, Husqvarna 250 fick den över mig :lol: något lättare än er bilar
Jag förmodar att du nollade adaptionerna efter bytet av LMM.
Har du tillgång till en multimeter så kan du mäta signaler till/från LMM.
Hur?
Lossa kontakten från LMM och peta bak gummit (mot kabeln) på kontakten. Här ser du nummren på stiften.
Mät resistansen (via kabeländan) mellan stift 1 och jord. Ska vara 0 ohm. Lika så mellan stift 2 och jord.
Koppla in kontakten till LMM och vrid på tändningen (Läge 2 = instrumentbelysning och varningslampor tänds).
Mät spänningen mellan stift 3 och 2. Spänningen måste ligga mellan 1,35 till 1,42 volt!
Mät spänningen mellan stift 5 och jord. Ska vara batterispänning här.
Användarvisningsbild
av Volvo-740GLT
Jag fick mycket bra vägledning av stift bilderna.Tre av av stiften var sotiga som på fig. 1-2, fjärde stiftet som sitter längst in vid fördelarlocket var helttäckt med olja!

Allt pekar på packningar, ventil och cylinder problem.

Frågan blir nu ska jag plana toppen och åtgärda ventil och cylinder/cylindrar, eller ska jag sätta in en ny motor?! för priset blir ungefär detsamma. ??:-/

Min motor har ändå gått 35.000mil
av 945S
Oljeläckage in i fyrans cylinder vilket hindrar tändstiftet att fungera vilket resulterar i oförbränd bensin och lambdafel?
Jag tycker du borde kunna köra ändå om du torkar av stiftet och startar omgående. Om oljeläckaget är enda felet vill säga.

Beroende på vad det kostar kanske det är billigare att helt enkelt köpa ny bil. Annars renovera. En begagnad motor kan ju ge upp om en vecka om man har otur.
Å andra sidan kan man ju upptäcka otrevligheter som sprickor o dyl när man river motorn..
Användarvisningsbild
av Jocke S.

Volvo-740GLT: man behöver inget instrument, allt sitter i motorrummet. Läs tråden om felkoder.
Tycker att instruktionerna är väldigt genomgående! Vad behöver förtydligas?

Kanske en bild av diagnosboxen? Typ: Bild
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]