Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 945S
Ah, ok då kan ju lampan vara ett problem. :-)

Är du säker på att du har satt i rätt spridare då?
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
2,65 är med etanol i tanken. Kör inte min bil på bensin, någonsin!! :) Kan uppdatera lite nu med förbrukning med husvagnen bakom i 75-80km/h. Och då landade förbrukningen på 2,27l/mil (vilket motsvarar ~1,47l/mil på bensin).

Lampan talar ju om att något är fel, så gör som den gode doktorn säger och läs av felkoderna!!

//David
av Huggo
Gick igenom spridarna och det var en som inte fungerade till 100 %.Droppade lite efteråt.
Eftersom jag inte har något diagnosverktyg att kolla felkoderna med så står jag där med skägget i brevlådan.
Om inte någon ger en beskrivning hur jag gör ett verktyg till min 91:a.Hittade bara till nyare årsmodell.
Skall ut och prova vagnen efter spridarbyte och kolla hur mkt den drar då.
av I.H.P
Du behöver inget diagnosverktyg!
Sitter en box på vänster fjäderbenstorn som blinkar ut felkoderna.
Kolla den klistrade tråden i denna forumsdel så kan du läsa ut felkoderna och släcka lampan.
//Björn
av Huggo
Kollade felkoderna och frick fram 2 2 1 dvs Lamdareglering ,mager dellast.
Om jag kan tyda det rätt så blir det :skall ha mer bränsle.Skall tydligen upp i mer tryck på etanolen.
Skall jag ha kvar spridarna som specar 310cc/min 3.8 bar och sätta dit en bränsletrycksregulator och öka på trycket.
Eller sätta dit orginalspridarna,på med en BTR och öka upp trycket den vägen.
Nu går den kanon med etanol som den är.
Lamdalampan lyser ändå.Tog bort batteripolen någon minut (som någon tippsade mig om )men lampan lyser konstant.
Den slocknar väl inte förens jag fetar på bränsleblandningen.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Dina originalspridare ger 200cc vid 3 bar. Vid 3,8 bar, ger dom ca. 225cc.
30% mer än originalspridarna är 260cc.
Dina nuvarande spridare ger 315cc vid 3 bar. Vid 3,8 bar, ger dom ca. 355cc.
Det betyder att din motor får 77-78% mer bränsle än original (med viss felmarginal då styrsystemet kompenserar så mycket den kan)...
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag skulle antingen skaffa mindre spridare (typ. 0280150744 som ger 250cc vid 3 bar.) eller byta till originalspridarna och öka bränsletrycket till 5,07 bar.
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]